ستوده  مرند

ستوده مرند

در فتنه ها ، چونان شتر دوساله باش ، نه پشتی دارد که سواری دهد ، و نه پستانی تا او را بدوشند .حضرت علی (ع)
ستوده  مرند

ستوده مرند

در فتنه ها ، چونان شتر دوساله باش ، نه پشتی دارد که سواری دهد ، و نه پستانی تا او را بدوشند .حضرت علی (ع)

مرید رهبر

                           

 

ای تو مرید رهبر

 

یک یا حسین دیگر

 

عدالت علی را

 

اجرا نما برادر

شبهات دولت ولایت مدار

چرا سیب زمینی رایگان توزیع میکنند؟ آیا رای میخواهند؟

این جنجالی که اخیرا توسط برخی از رسانه‌های دوم خردادی در خصوص توزیع رایگان سیب زمینی در بین اقشار کم درآمد و مرتبط کردن این مساله با بحث انتخابات ریاست جمهوری ایجاد شده است بیشتر از تخریب دولت نهم ، توهین به مردم است.
تصور اینکه مردم رای خود را به سیب زمینی بفروشند، توهین به مردم است و کسی رای و سرنوشت خود را به سیب زمینی نمی‌فروشد.

همان طور که میدانید در سال پایانی دولت محترم آقای خاتمی 130 هزار تن پیاز خریداری شده از کشاورزان در انبارها گندید و مسوولان دولتی وقت حاضر نشدند که این محصول را در بین اقشار کم درآمد توزیع کنند.
شاید مخالفان توزیع سیب زمینی رایگان در بین اقشار کم درآمد به دنبال این هستند که این محصول نیز مانند دوره خاتمی در انبارها خراب شود و به دست مردم نرسد.

دولت طبق قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی موظف به خرید مازاد محصولات از کشاورزان است و اگر این محصولات را حتی به صورت رایگان در بین مردم توزیع نکند، در انبارها خواهد پوسید و به دست مردم و نیازمندان نخواهد رسید.
سال گذشته 6 میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید شد در حالی که نیاز سالانه کشور به این محصول 5 میلیون تن است و اگر دولت آن را در بین مردم توزیع نمی کرد، به سرنوشت پیازها در دولت اصلاحات دچار می‌شد.
منطق مخالفان این اقدام دولت این است که محصولات کشاورزی مازاد که از کشاورزان خریداری شده، در انبارها فاسد شود اما در بین مردم توزیع نشود.

توزیع محصولات کشاورزی در بین خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور در سال‌های گذشته نیز رخ داد اما در آن زمان کسی به آن اعتراضی نکرد. شاید حالا که به انتخابات نزدیک شدیم حساسیت کار بالا رفته است. اما مجموعه ی دولت هیچگاه از اقدام تخریبی عده ای نادان دست از کار نکشیده اند و با قدرت به کار خود ادامه میدهند و روسیاهی تخریب کنندگان برای خودشان باقی خواهد ماند.

اخیرا آقای موسوی در مصاحبه خود در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از فعالیت دانشجویی با سوابق سوء در ستادش پرسیده بود ، بدون پاسخ روشن به این نکته گفت : « ستاد ما پول‌های کلان ندارد، نمی‌‌تواند سر چهارراه‌ها به مردم کاسه آش بدهد، نمی‌‌تواند برای رای جمع کردن در میان مردم به عده‌ای پول داده و یا کیسه‌های سیب زمینی در میان مردم پخش کند». این سخن آقای موسوی که در شأن ایشان هم نبود، قبل از آن که تعریضی بر دولت نهم باشد مانند ادعای نماینده اصلاح طلب یزد که استقبال مردم از رییس جمهور را به دلیل وعده شام و نهار دانسته بود، بی احترامی به مردم است . مردم ایران اگر این چنین بودند ، قطعا در انتخابات نهم وقتی با وعده پرداخت ماهی پنجاه هزار تومانی آقای کروبی در مرحله اول و وعده پرداخت مالی ستادهای آقای هاشمی در مرحله دوم روبرو شدند ، تصمیم خود را عوض می کردند و غیر از احمدی نژاد را انتخاب می کردند . اگر ادعای آقای موسوی صحیح باشد، باید مردم اصفهان را علاقه مند به سیب زمینی دانست و البته با این فرض دولت برای کشاندن این موج جمعیت به میدان امام خمینی که دو برابر و نیم زمین فوتبال است ، باید به واردات سیب زمینی روی آورد !
نعوذ بالله من شرور انفسنا !

ارزش سفرهای استانی دولت ولایت مدار

سفرهای استانی بی فایده است و فقط بیت المال را هدر می دهد !

سفرهای استانی در بوته نقد و تحلیل از زوایای چندگانه ای قابل بررسی اند. از برخی ابعاد، این سفرها می تواند مورد انتقاد باشد. اما قطعا از ابعادی دیگر می توان این سفرها را مطلوب ارزیابی کرد. آشنایی با مسائل روزمره مردم، استانها و شناخت چالش ها و ظرفیت های موجود کشور بطور عملیاتی، از نزدیک، مستقیم و بلاواسطه یکی از ابعاد بسیار مهم سفرهای استانی است.
تحکیم ارتباط با مردم و تکریم آنها بعد دیگری از اهمیت سفرهای استانی است که بعنوان دستاورد تلاش دولت نهم قابل ذکر است.
آنچه که موجب می شود سفرهای استانی بعنوان نقطه قوت و دستاورد برجسته رئیس جمهور نهم تلقی شود، همانا دو بعد پایداری ارتباط با استانها و مردم و نیز عدم اتکاء به گزارش های رسمی صرف می باشد.
کارشناسان ستادی دولتی تصدیق می نمایند که آشنایی میدانی با مسائل، ضمن تزریق انرژی مضاعف، موجب اطلاعاتی می شود که گاه در گزارش های رسمی یا درج نمی شود و یا اینکه گاه عبارات و کلمات آن گزارش ها عمق مصائب یا شیرینی ها را نشان نمی دهند. اتکای به گزارش های اداری، گاه موجب دوری از حقیقت می شود و عرصه را بدرستی نشان نمی دهد.
بنابراین ایده و عمل دکتر احمدی نژاد از این حیث مناسب شمرده می شود.
نکته اساسی مورد تحسین در خصوص سفرهای استانی رئیس جمهور و هیات دولت، استمرار ارتباط و نزدیکی است که مورد غفلت قرار نگرفته است. احمدی نژاد علیرغم همه دشواریها، این برنامه را به سختی دنبال کرده است.
آنچه که به اجمال می توان در خصوص سفرهای استانی دولت نهم ذکر است این است که سفرهای استانی برای شناخت ظرفیت ها و مصائب کشور و برای تحبیب و تکریم آحاد مردم ایران، بسیار قابل تمجید است. از طرفی ارزش غایی سفرهای استانی کمک به مرحله شناخت و راهنمایی در اتخاذ تصمیمات کلان کشوری و ملی در ستاد است. اطلاعات سفرهای استانی در تلفیق با گزارش نهادهای رسمی می تواند مدل مقبولی برای تصمیم سازی در سطح هیات وزیران باشد و آن اطلاعات برای ترسیم آینده و بهبود وضع جاری کارگشا خواهند بود چرا که سفرهای استانی هیئت دولت نهم، حضور جدی کابینه و تصمیم سازی در استان مربوطه است.
نکته ی دیگری که قابل ذکر است ؛ سفرهای استانی، حضور بی واسطه در میان مردم و تشکیل جلسات کابینه در تمامی نقاط کشور که در مواردی پای هیچ مسئولی حتی در سطح مدیرکل نیز به آنجا نرسیده بود، مصداق بدون ابهامی از مردم سالاری دینی است.
مورد دیگری هم که مغفول مانده این است که این سفرها همدلی مردم از اقوام و مذاهب متفاوت را در پی دارد.

نکته ی قابل توجه دیگر در این زمینه بیانات راه گشای مقام معظم رهبری است. ایشان در موارد متعدد و بسیاری این سفرها را تمجید کرده و مورد بررسی قرار داده اند . اینجا دو نمونه را متذکر میشوم .
سفرهاى استانى بسیار کار خوب و برجسته و لازمى بود و من واقعاً تعجب میکنم که بعضیها چطور کارى را که این‏جور واضح است که خوب است، انکار میکنند و زیر سئوال میبرند. این براى وزرا، براى رئیس‏جمهور، براى عوامل اجرائى و دولت خیلى زحمت دارد و کار بسیار طاقت‏فرسائى است؛ لکن آنچه که محصول این کار میشود، عبارت است از روشن شدن فاصله‏ى بین نگاهِ از دور به حقایق یک کشور و نگاهِ از نزدیک؛ این، خیلى فرق میکند. بنده سالها کار اجرائى کرده‏ام و آشنا هستم. دو جور انسان قضایا را مى‏بیند: گزارشهاى خوبى که براى انسان مى‏آید؛ گزارشهاى کامل به حسب ظاهر که هیچ ایرادى هم ندارد و درست هم هست - گزارشها را انسان میخواند و مباحثه هم میکند - لکن آنچه که محصول این گزارشهاست، با آنچه که محصول نگاهِ از نزدیک است، فاصله‏ى بسیار زیادى دارد. دیدن واقعیت، رفتن به مناطقى که امید این را نداشتند که مسئولان بلندپایه حتّى به یاد آنها بیفتند، کار خیلى بزرگى است و این کار خیلى کار باارزشى است. بعضى از شهرهائى که مسئولان کشور - رئیس‏جمهور و وزرا - به آنجا رفتند، هرگز در طول این مدتها شاید یک مدیرکل را هم ندیده بودند که برود و از آنها احوالى بپرسد؛ سئوالى بکند؛ اما ناگهان مى‏بینند رئیس‏جمهور جلوى آنهاست! این، خیلى کار مهمى است. مبادا این کار مهم را خراب کنید. آنچه انجام گرفت، شروع یک حرکت مبارک بود؛ اما باید این حرکت تا نهایت خط برود، تا آن برکات به طور کامل حاصل بشود.
البته این سفرها، برکات جنبىِ فراوان دیگرى هم داشته است.  (9/4/1386 در دیدار با رئیس جمهور و کارگزاران نظام)

یکی از هدفهای من در سفرهائی که سالهای گذشته به استانهای مختلف کشور می‌کردم و در سفرها هم می‌گفتم، همین بود که دولتمردان را به توجه هر چه بیشتر به نقاط آسیب‌دیده و آسیب‌‎پذیر و محروم در کشور متوجه کنم؛ توجه آنها را به این نقاط جلب کنم. امروز خوشبختانه این مقصود حاصل شده است؛ یعنی یکی از برنامه‌های دولت خدمتگزار همین است که همه‌ی استانها و همه‌ی شهرها و شهرستانها را، به طور مستقیم زیر دید قرار می‌دهد. (15/2/1387 دیدار با عشایر و مردم ممسنی )

حضرت آقا در دیدار با کابینه ی آقای خاتمی هم این آرزو را مطرح کرده بودند که متاسفانه در آن دولت عملی نشد :
وضع روستاها، وضع بدى است. به نظر من باید به روستاها و معضلات مردم خیلى توجّه شود. یکى از چیزهایى که من مى‏خواهم در این زمینه جدّاً به آقایان توصیه کنم، این است که به نقاط محروم بروید و با مردم به طور روبه‏رو تماس بگیرید و در جریان کارهایشان قرار گیرید. خود این سفرهایى که انجام مى‏شود - بخصوص به نقاط دوردست و محروم - خیلى باارزش و بابرکت است؛ چون انسان را در واقعیتهایى قرار مى‏دهد که آنها را شنیده است. گزارش خیلى مى‏خوانیم؛ اما گزارشى که انسان از نزدیک آثار آن را لمس کند، انصافاً تأثیر دیگرى دارد. بنابراین، به نظر من به مسأله اقتصادى - که مشکلات مردم عمدتاً امروز بر محور مسائل اقتصادى است - خیلى باید توجّه شود؛ بعضى از بخشها در این زمینه بیشتر کار کنند. ( 2/6/1378  در دیدار با آقای خاتمی و هیئت وزیران )

پس از نظر رهبری هم که به عنوان میزان در مسائل هستند ؛ اینکار کاملا مورد نیاز بوده که در دولت های قبلی مورد غفلت قرار گرفته اما در دولت نهم بطور جدی انجام شده است.

با همه اینها نباید فراموش شود که روسای جمهور قبل نیز در این خصوص علائقی داشته اند اما هرگز موفق به اجرای آن نشده اند و اگر سفری هم بوده بیشتر به یک بازدید تشریفاتی شبیه بود و یا به منظور افتتاح فلان طرح و پروژه صورت می گرفت. میشود احتمال داد گذشتگان با اولویت بیشتری بدنبال ساختار و سیستم سازی بوده اند که اگر خوشبینانه نگاه کنیم بدلیل صعوبت تغییر در نظام ایرانی و یا عدم سماجت چندان با موفقیت همراه نبوده است و از حین حیث سفرهای استانی محدود و موردی ، برای آنها ایده مطلوب تری بنظر می آمد

ایرادات دولت نهم 2

 سئوال

دولت نهم در زمینه عدالت چقدر موفق بوده است که اینهمه دم از عدالت محور بودن میزنید ؟

 پاسخ

اگر بخواهیم زمینه ای از اصلاح در ساختار را معرفی کنیم که بیشترین تعداد مخالفان را دارا باشد به جرات میتوانیم از اجرای عدالت نام ببریم. حتی گروه هایی که با اصول کار موافقند اما چون زیاده طلب هستند و یا دست آنها کوتاه شده است مشکلاتی ایجاد میکنند که سد راه عدالت میشوند.
کسی هم انتظار اجرای کامل عدالت در مدت سه سال و پنج سال و ده سال را ندارد . همین که زمینه سازی و حرکت در این جهت میشود خود قابل تقدیر است . همان طور که میدانید اصلی ترین خصوصه دولت امام زمان(عج) هم اجرای عدالت است و اجرای کامل عدالت تنها در زمان معصوم قابل انجام است. این بدین معنی است که تا زمان ظهور منجی عدالت کامل نخواهیم داشت. اما این برداشت هم درست نیست که گام برداشتن به سوی تحقق عدالت است . پیشرفت بدون عدالت باعث فقر همه جانبه خواهد شد .

اما در این زمینه که دولت نهم چقدر در اجرای عدالت موفق بوده است باید عرض کنم که این دولت گام های بزرگی در این زمینه برداشته است که شجاعت اجرای آن را در دولت های دیگر ندیدیم مانند توزیع سهام عدالت ، سهمیه بندی بنزین ، طرح تحول اقتصادی ، سفرهای استانی و ... که هر یک از آنها سهم بزرگی در ایفای عدالت داشته است.
علاوه بر موارد یادشده در خصوص اقدامات عدالت محور دولت می‌توان به مواردی از جمله افزایش حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، گسترش پوشش بیمه‌های اجتماعی روستاییان و عشایر، اختصاص حداقل 20‌درصد از یارانه‌های مستقیم به دهک‌های پایین درآمدی در قانون بودجه سال 85 بر اساس سند کاهش فقر و هدفمندسازی یارانه‌ها، تشکیل صندوق مهر امام رضا(ع) در راستای مرتفع ساختن مشکلات جوانان به‌ویژه ازدواج آنان، تخصیص 2‌درصد درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی به استان‌های نفت خیز و گاز خیز و شهرستان‌ها و بخش‌های محروم کشور و ارائه تسهیلات خرید مسکن کوچک و رهن مسکن (به ترتیب تسهیلات 100 و 30‌میلیون ریالی) به اقشار کم درآمد، و تصویب طرح ارائه تسهیلات احداث مسکن اجاره‌ای اشاره کرد.

در آمارهای رسمی هم میتوانیم میزان موفقیت این طرح را ببینیم . آمارهای رسمی بانک مرکزی حاکی است: متوسط ضریب جینی که متغییری برای ارزیابی عملکرد اقتصادی کشورها در خصوص توزیع درآمد محسوب می شود، در سه سال اول دولت نهم (84 تا 86 ) نسبت به سه سال آخر دولت هشتم یعنی (81 تا 83 ) روند کاهشی را دنبال کرده که حاکی از بهبود شاخص توزیع درآمد و کاهش شکاف طبقاتی است.
ضریب جینی عددی بین صفر و یک است، هرچه این متغیر به عدد صفر نزدیک تر باشد نشان دهنده توزیع عادلانه تر بین گروه های مختلف درآمدی در کشور است و هرچه به یک نزدیکتر باشد نشان دهنده نابرابری بیشتر است. به عبارت دیگر ضریب جینی کوچک نشان می دهد که تمام افراد جامعه تقریبا از سطح درآمد یا ثروت یکسانی برخوردار هستند؛ درحالی که ضریب یک نشان می دهد یک نفر تمام ثروت را در اختیار دارد و سهم مابقی از ثروت تقریبا صفر است.
بر اساس تازه ترین آمار رسمی بانک مرکزی ، شاخص ضریب جینی در ایران در سال 84 برابر 0.4023، سال 85 برابر 0.4004 و سال 86 برابر 0.4045 بوده است که با این حساب متوسط ضریب جینی در سه سال دولت نهم 0.4024 خواهد بود.
این در حالی است که طبق آمارهای رسمی بانک مرکزی، شاخص ضریب جینی در ایران در سال 81 برابر 0.4191، سال 82 برابر 0.4156 و سال 83 برابر 0.3996 بوده است که با این حساب متوسط ضریب جینی در سه سال آخر دولت هشتم 0.4114 می شود که در مجموع نشان می دهد، ضربی جینی در دولت نهم با کاهش دو درصدی مواجه شده است.
نکته دیگر اینکه دولت خاتمی در کسب بالاترین ضریب جینی نیز رکورد‌دار است و طی سه دولت سازندگی، اصلاحات و نهم، بدترین وضعیت توزیع درآمد و بالاترین شکاف طبقاتی در سال 81 اتفاق افتاده است.
بر اساس شاخص دیگر یعنی نسبت ده درصد ثروتمندترین به ده درصد فقیرترین که توزیع درآمدی را نشان می‌دهد، شکاف طبقاتی در دولت نهم کمتر شده است.

نسبت 10 درصد ثروتمندترین به 10 درصد فقیرترین در سه سال آخر دولت خاتمی در حالی 16.9 برابر، 16.2 برابر و 14.6 برابر و متوسط آن 15.9 برابر بوده است که این ارقام در سه سال اول دولت احمدی نژاد به 14.5برابر، 14.9 برابر و 15.2 برابر و متوسط آن به 14.8 برابر کاهش یافته است.
با این حال هنوز تا تحقق کامل عدالت فاصله زیادی داریم و این کمک همه جانبه مردم و احزاب را میطلبد .
امیدوارم قانع شده باشید.

شبهات دولت ولایت مدار 1

سئوال  

مانور دادن روی سخنان مقام معظم رهبری برای حمایت از دولت کافی نیست .ایشان از همه دولت ها حمایت کرده و خواهند کرد!

 پاسخ

بله . درست است؛ تاییدات و حمایات مقام معظم رهبری کافی نیست اما باید توجه داشت که شرط لازم هست . اگرچه تایید و حمایت رهبری حجت را تمام میکند اما برای منکران ولایت فقیه دلایل دیگری هم هست که در این وبلاگ اشاره شده.
در مورد حمایت ایشان از همه دولت ها بهتر است نظر خود ایشان را بدانیم !
آقا در اول فروردین سال ۸۶ در حرم مطهر رضوی فرمودند :

من از دولت حمایت مى‏کنم. از همه‏ى دولتهاى بر سر کار و منتخب مردم حمایت کردم، بعد از این هم همین خواهد بود؛ از این دولت هم به طور خاص حمایت مى‏کنم. این حمایت، بى‏دلیل و بى‏حساب و کتاب نیست. اولاً جایگاه دولت در نظام جمهورى اسلامى و در نظام سیاسى کشور ما جایگاه بسیار مهمى است، ثانیاً بیشترین مسئولیتها را دولت بر دوش دارد؛ بعد هم این جهتگیرى‏هاى دینى و این ارزش‏گرایى انقلابى و اسلامى خیلى ارزش دارد. سختکوشى، تلاش فراوان، ارتباط با مردم، سفرهاى استانى، جهتگیرى عدالت و زىّ مردمى؛ اینها خیلى قیمت دارد و من قدر این کارها را مى‏دانم.

در جای دیگر هم آقا در دیدار ریاست جمهوری و اعضای هیئت دولت بتاریخ ۲/۶/۸۷ میفرمایند:

البته حمایت از دولت، مخصوص این دولت نیست؛ بنده همیشه از دولتها حمایت کرده‏ام؛ امام هم (رضوان اللَّه تعالى علیه) در هر برهه‏اى، از دولتها و رؤساى قوه‏ى مجریه و مسئولین دولتى حمایت میکردند. دلیلش هم واضح است. چون عمده‏ى بار اداره‏ى مدیریت کشور بر عهده‏ى قوه‏ى مجریه است و نظام باید از قوه‏ى مجریه، از رئیس‏جمهور، از مسئولین و از وزرا، حمایت کند. امام هم حمایت میکردند؛ بنده هم در دوره‏هاى گذشته همیشه حمایت میکردم. منتها خب، این خصوصیاتى که عرض کردیم، موجب بشود که انسان گرمتر حمایت کند و در این قدردانى و حمایت، دلگرمتر اقدام کند.

در موردسخنرانی اخیر معظم له در مشهد {اول نوروز 88} هم شک و شبهه ای پیش آمده که اگر انصاف را رعایت کنیم مفهوم زیر بدیهی است:
در این سخنرانی آقا بعد از صحبت درباره ی صحت انتخابات (30 تا انتخابات داشتیم و تهمت زدن به نتیجه ی اون بی انصافیه و ...) فرمودند که بنده یک رای دارم و درون صندوق میندازم . به این معنی که حمایت بنده از کسی ، دخالت در امر انتخابات نیست

مقایسه آماری عملکرد دولت ولایت مدار با دولتهای گذشته

Dr. Mahmud AhmadiNezhad


یکم:

آمار اختراع های ثبت شده در ایران

1342 تا 1357: 841 اختراع

1357 تا پایان سال 1383:  4640 اختراع

1384 تا 1387: 20000 اختراع

 دوم:جمعیت دانشجویی کشور

1357:  176000 دانشجو

1383: 2160000 دانشجو

1387: 3572000 دانشجو

26 سال: 1.984 میلیون / دولت نهم: 1.412 میلیون

 سوم:تعداد کل اعضای هیئت علمی

1357: 5500 عضو

1383: 40000 عضو

1387: 58000 عضو

26 سال: 35 هزار / دولت نهم: 18 هزار

 چهارم:تعداد انجمن های علمی دانشجویی

1383: 640 انجمن

1387: 2214 انجمن

 پنجم:بودجه فعالیتهای فرهنگی مساجد

1384: 2 میلیارد تومان

1387: 17 میلیارد تومان

ششم:تخصیص بودجه برای ورزش همگانی

8 سال دولت پبشین: 16 میلیارد تومان

3.5 سال دولت نهم: 100 میلیارد تومان

 هفتم:افتتاح فضاهای ورزشی

از آغاز تاسیس سازمان تبیت بدنی تا مهر 84: 3750 فضای ورزشی

مهر 84 تا بهمن 87: 2000 فضای ورزشی + تعمیر اساسی 500 فضای وزشی

هشتم:ارزش بازار سرمایه

1383: 387 میلیارد ریال

شش ماه نخست سال 87: 651 میلیارد ریال

 نهم:سهم اعتبار عمرانی در بودجه عمومی

1358 :  26 درصد

1383: 29 درصد

1386: 32 درصد

 دهم:وام تخصیص داده شده به تعاونی ها

کل 14 سال قبل از دولت نهم: 440 میلیارد تومان

سه ساله دولت نهم: 1100 میلیارد

250 درصد رشد

یازدهم:کل واگذاری مسکن

 پس از انقلاب:1800000 قطعه

مسکن مهر در دولت نهم: 1290000 قطعه

احداث و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی در دولت نهم: 430000 مورد

دوازدهم:متوسط ظرفیت سازی خودرو:

 از آغاز انقلاب تا دولت نهم:  32 هزار دستگاه خودرو

در دولت نهم تا پایان سال 87:   151 هزار دستگاه خودرو

رشد در دولت نهم: 5 برابر=500 درصد

سیزدهم:ظرفیت تولید سالانه خودرو

در آغاز پیروزی انقلاب: 100 هزار دستگاه

در آغاز دولت نهم: 970 هزار دستگاه

در پایان سال 1387: 1.5 میلیون دستگاه

 چهاردهم:تعداد تلفن ثابت و همراه واگذاری شده:

3.5 سال دولت قبل(1/1/80 تا 1/6/84):  13 میلیون

3.5 سال دولت نهم(1/6/84 تا 1/11/87): 45 میلیون

میزان رشد در در دولت نهم 3.5 برابر  یا 350 درصد

 پانزدهم:ضریب نفوذ تلفن همراه:

3.5 سال دولت قبل(1/1/80 تا 1/6/84):  7.8 درصد

3.5 سال دولت نهم(1/6/84 تا 1/11/87): 50 درصد

میزان رشد در در دولت نهم 6.5 برابر  یا 650 درصد

شانزدهم:احداث دفاتر ارتباط ات و فناوری روستایی:

3.5 سال دولت قبل(1/1/80 تا 1/6/84):  1000 دفتر

3.5 سال دولت نهم(1/6/84 تا 1/11/87): 6000 دفتر

میزان رشد در در دولت نهم 6 برابر  یا 600 درصد

هفدهم:مقایسه ظرفیت ذخیره سازی گندم(واحد؛ هزارتن)

پیش از انقلاب(اعم از سیلو یا انبار مکانیزه): 700

پس از انقلاب(ظرفیت ایجاد شده و بهره برداری شده): 4700

دولت نهم(ظرفیت ایجاد شده و بهره برداری شده): 2400

دولت نهم(کل ظرفیت در دست ساخت سیلو) 4000 (3000 توسط بخش خصوصی)

 هجدهم:وزارت رفاه و تامین اجتماعی:

درصد رشد

سال 1387

تا سال 1383

موضوع

229%

458000 تومان

139000 تومان

متوسط حقوق بازنشستگان

27.5 %

8800000 خانوار

6900000 خانوار

افراد تحت پوشش بیمه اجتماعی

1900%

37422 واحد

1871 واحد

احداث مسکن برای محرومین

264%

160000

44000

اهدای جهیزیه امداد و بهزیستی

172%

245000

90000

معلولان برخوردار از خدمات توانبخشی

13536%

300000

2200

بیمه مکمل معلولان

239%

5177 میلیارد تومان

1525 میلیارد تومان

بودجه حمایتی و امدادی


 
نوزدهم:صادرات غیر نفتی(با میعانات گازی):

58 الی 83: 64.5 میلیارد دلار

دولت نهم: 68.5 میلیارد دلار

صادرات غیر نفتی(بدون میعانات گازی):

مجموع برنامه های اول و دوم و سوم: 53 میلیارد دلار

3 سال و 10 ماه از برنامه چهارم(83-87): 54.5 میلیارد دلار

 بیستم:نسبت صادرات به واردات:

برنامه دوم: 22%

برنامه سوم: 22 %

برنامه چهارم با میعانات گازی: 39%

برنامه چهارم بدون میعانات گازی: 31%

 بیست ویکم:تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت:

1358: 209919 میلیار دلار

1383: 398234 میلیار د دلار

1386: 4776830 میلیارد دلار

 بیست و دوم:میزان صادرات صنعتی و معدنی:

آغاز پیروزی انقلاب: 172 میلیون دلار

ابتدای دولت نهم: 7 میلیارد دلار

دولت نهم تا پایان 1386: 12 میلیارد دلار

متوسط رشد سالانه  صادرات از آغاز انقلاب تا دولت نهم: 252 میلیون دلار

متوسط رشد سالانه در دولت نهم تا پایان 1386: 1.5 میلیارد دلار

رشد سالانه دولت نهم نسبت به سالهای پس از انقلاب: 6 برابر یا 600 %

 بیست و سوم:صادرات غیر نفتی در برنامه چهام توسعه

درصد تحقق

عملکرد تحقق(میلیون دلار)

 

بدون احتساب میعانات گازی

با احتساب میعانات گازی

بدون احتساب میعانات گازی

با احتساب میعانات گازی

اهداف

سال

129

129

11076

11076

8544

1384

137

176

12997

16700

9455

1385

145

200

15312

21173

10465

1386

161

210

13992

18221

8687

9 ماهه 1387

144

181

53377

67170

37151

جمع کل برنامه

 بیست و چهارم:شاخص های مهم صنعت گاز

رشد دولت نهم به دولت هشتم

تا دی ماه 87

1384

1357

واحد

شرح فعالیت

30%

498

384

36

میلیون متر مکعب در روز

ظرفیت پالایش گاز کشور

72%

27800

19985

2900

کیلومتر

احداث خطوط انتقال گاز طبیعی

50%

60

40

8

ایستگاه تا پایان سال

ایستگاههای تقویت فشار

51%

156000

104900

2050

کیلومتر

احداث شبکه گاز شهری

45%

10892

7517

46500

اشتراک

مشترکان گاز طبیعی

36%

14042

10342

51000

خانوار

تعداد خانوارهای بهرمند از گاز

26%

54762

43512

225000

نفر

جمعیت تحت پوشش

31%

700

535

5

شهر

تعداد شهرهای بهره مند از گاز

205%

6600

2166

1

روستا

تعداد روستاهای بهره مند از گاز

183%

21120

7470

1

واحد

تعداد صنایع گازدار شده

1030%

723

64

-

واحد

احداث جایگاه سی ان جی


 
بیست پنجم:سیمان

ظرفیت نهایی

متوسط رشد سالانه

مقدار افزایش

مدت

دوره

24.2 میلیون تن

900 هزار تن

7.4 میلیون تن

8 سال

دولت هاشمی(68-76)

34.3 میلیون تن

1.25 میلون تن

10 میلیون تن

8 سال

دولت خاتمی(76-84)

64 میلیون تن

8.5 میلیون تن

29.7 میلیون تن

3.5 سال

دولت احمدی نژاد(84-پایان87)

 بیست و ششم:فولاد

ظرفیت تولید:

ابتدای انقلاب: 370 هزار تن

ابتدای دولت نهم: 9 میلیون تن

دولت نهم: 15 میلیون تن

متوسط ظرفیت سازی سالانه:

از آغاز انقلاب تا دولت نهم: 310 هزار تن

در دولت نهم تا پایان 87: 1.7 میلیون تن

رشد نسبت به سال های پس از انقلاب: 7 برابر


 
بیست و هفتم:سفرهای استانی آخرین آمار

54 سفر استانی با فاصله زمانی متوسط 19 روز در طی 42 ماه

1310 جلسه هماهنگی برای تهیه پیش نویس مصوبات= 50 هزار نفر ساعت

تشکیل 112 کارگروه تخصصی در دور دوم = 45 هزار نفر ساعت با حضور ریاست جمهوری

جلسات هیئت دولت 57 جلسه(تهران 4 جلسه)= 28 هزار نفر ساعت

10 هزار مصوبه = 93% از دور اول و  49% از دور دوم اجرایی شده


 
بیست و هشتم:سفرهای خارجی

با نظارت بر سفرهای خارجی کارکنان دولت با وجود انجام کلیه سفرهای ضروری تاکنون 200 میلیارد تومان صرفه جویی نسبت مدت مشابه در 3 سال قبل صورت گرفته.

 
بیست و نهم:

متوسط سالانه در دوره (درصد)

 

84-86

68-83

58-67

1357

 

6.5

5

1.6-

7.4-

رشد اقتصادی(تولید ناخالص داخلی)

7.1

5.4

1.6-

2.6

رشد اقتصادی بدون نفت

6.5

4.3

0.7-

1.9

رشد مصرف کل

7.6

4.8

1.1

2

رشد مصرف خصوصی

1.4

2.3

4.8-

1.7

رشد مصرف دولتی

 

متوسط سالانه در دوره (درصد)

 

84-86

68-83

58-67

1357

 

0.39%

0.40%

0.42%

0.44%

ضریب جینی

14.9%

15.6%

19.8 %

19.6 %

نسبت 10% ثروتمندترین به 10% فقیرترین

 سیم:

نرخ بیکاری

درصد

سال

11.9

بهار 84

11.3

بهار 85

10.7

بهار 86

9.6

بهار 87

 سی و یکم:راه و ترابری

 

طرح تحول اقتصادی در بیانات رهبر انقلاب

            

1-  این مسئله‏ى طرح تحول هم که اخیراً دولت مطرح کرده، این هم از همان کارهاى بزرگ و از همان کارهایى است که جرئتِ اقدام به آن کار، خودش باارزش است. خب، همه این سرفصلها را قبول کرده‏اند و قبول دارند.

 همین مسئله‏ى هدفمند کردن یارانه‏ها، واقعاً چیز خیلى مهمى است؛ در دولتهاى قبل هم مطرح بوده - بارها صحبت شده بود و گفته شده بود - منتها پیشرفت نمیکرد.

یا مشکلاتى که در قضیه‏ى بانکها و مالیات و بیمه و گمرک و سایر چیزهایى که در بخشهاى مختلف این طرح تحول وجود دارد، کارهاى بسیار بزرگ و مهمى است؛ حتماً هم باید انجام بگیرد. من توصیه میکنم در این کار حزم به خرج بدهید؛ یعنى مطلقاً نگذارید در این قضیه‏ى بزرگ، شتابزدگى به وجود بیاید. این کار، کار مهم و کار بزرگى است؛ اگر ان‏شاءاللَّه بتوانید این را خوب انجام بدهید، یک قدم بلند براى پیشرفت کشور برداشته‏اید؛ البته اگر خوب انجام نگیرد، آن وقت خطرها و ضررهایى هم دارد.

4/6/1387   دیدار رئیس‏جمهوری و اعضاى هیئت دولت

 

 2- حالا آقاى رئیس‏جمهور محترم اشاره کردند به طرح تحول اقتصادى که جزو تصمیمهاى بزرگ و مورد قبول و اتفاق همه‏ى اهل نظر هست کلیات این کار، اگر اختلافى، نظرى هم هست، در کیفیت اجرا و در زمان اجرا و این چیزهاست.

19/6/1387   دیدار روسای سه قوه و مسئولان نظام

 

3- من در گزارشها خواندم، گمانم چهل‏هزار میلیارد تومان ما یارانه‏ى انرژى میدهیم! اگر ما بتوانیم این را بتدریج کم کنیم، این مبلغ گزاف و کلان، صرف چه خواهد شد؟ صرف مدرسه، صرف جاده، صرف زندگى مردم، صرف اشتغال، صرف سرمایه‏گذاریهاى گوناگون، به جاى اینکه در راه دود کردن کالائى صرف شود که ما آن را از بیرون وارد کنیم.

9/4/1386  در دیدار رئیس‏جمهور، مسئولان و کارگزاران نظام‏

 

4- نمونه‏ى دیگر، همین مسئله‏ى هدفمند کردن یارانه‏هاست، که این ناشى از تجربه‏ى بلندمدت نخبگان کشور است که در طول این سالها به این نقطه رسیده‏اند که یارانه‏هائى که از کیسه‏ى بیت‏المال - یعنى از جیب عموم مردم - بیرون میرود و به عموم تعلق میگیرد، بیشتر متوجه به قشرهائى بشود که نیاز آنها بیشتر است؛ یعنى قشرهاى محروم و طبقات متوسط به پائین جامعه، از بیت‏المال و از کیسه‏ى عمومى ملت بیشتر برخوردار شوند تا طبقات بسیار مرفه و کسانى که در حقیقت احتیاجى هم به این یارانه‏ها ندارند. رسیدن به این حقیقت و تصمیم و عزم راسخ بر اجراى آن، ناشى از تجربه‏ى طولانى‏مدتى است که در طول این سالها متراکم شده است و به مرحله‏ى عمل درآمده است.

۱/۱/۱۳۸۸  بیانات در اجتماع بزرگ ائران و مجاوران حضرت علی بن موسی الرضا(ع )

 

5- زمینه‏سازى کنیم براى کاهش مصرف آب خانگى. اینکه گفته میشود از کسانى که مصرف زیاد دارند، مالیات بیشترى گرفته شود، یارانه‏ى کمترى به آنها داده شود، حرف بسیار معقولى است، حرف خوبى است. آن کسانى که مصرف کمى دارند، از کمکهاى دولتى، از کمکهاى عمومى بهره‏مند شوند. بعضى‏ها هستند به قدرى کم آب مصرف میکنند که اگر دولت از آنها پول آب را هم نگیرد، مانعى ندارد. بعضى‏ها ده برابر آنها، بیست برابر آنها آب مصرف میکنند؛ خوب، اینها بایستى هزینه‏ى بیشترى بدهند.

۱/۱/۱۳۸۸  بیانات در اجتماع بزرگ ائران و مجاوران حضرت علی بن موسی الرضا(ع)