چرا سیب زمینی رایگان توزیع میکنند؟ آیا رای میخواهند؟
این جنجالی که اخیرا توسط برخی از رسانههای دوم خردادی در خصوص توزیع رایگان سیب زمینی در بین اقشار کم درآمد و مرتبط کردن این مساله با بحث انتخابات ریاست جمهوری ایجاد شده است بیشتر از تخریب دولت نهم ، توهین به مردم است.
تصور اینکه مردم رای خود را به سیب زمینی بفروشند، توهین به مردم است و کسی رای و سرنوشت خود را به سیب زمینی نمیفروشد.
همان طور که میدانید در سال پایانی دولت محترم آقای خاتمی 130 هزار تن پیاز خریداری شده از کشاورزان در انبارها گندید و مسوولان دولتی وقت حاضر نشدند که این محصول را در بین اقشار کم درآمد توزیع کنند.
شاید مخالفان توزیع سیب زمینی رایگان در بین اقشار کم درآمد به دنبال این هستند که این محصول نیز مانند دوره خاتمی در انبارها خراب شود و به دست مردم نرسد.
دولت طبق قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی موظف به خرید مازاد محصولات از کشاورزان است و اگر این محصولات را حتی به صورت رایگان در بین مردم توزیع نکند، در انبارها خواهد پوسید و به دست مردم و نیازمندان نخواهد رسید.
سال گذشته 6 میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید شد در حالی که نیاز سالانه کشور به این محصول 5 میلیون تن است و اگر دولت آن را در بین مردم توزیع نمی کرد، به سرنوشت پیازها در دولت اصلاحات دچار میشد.
منطق مخالفان این اقدام دولت این است که محصولات کشاورزی مازاد که از کشاورزان خریداری شده، در انبارها فاسد شود اما در بین مردم توزیع نشود.
توزیع محصولات کشاورزی در بین خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور در سالهای گذشته نیز رخ داد اما در آن زمان کسی به آن اعتراضی نکرد. شاید حالا که به انتخابات نزدیک شدیم حساسیت کار بالا رفته است. اما مجموعه ی دولت هیچگاه از اقدام تخریبی عده ای نادان دست از کار نکشیده اند و با قدرت به کار خود ادامه میدهند و روسیاهی تخریب کنندگان برای خودشان باقی خواهد ماند.
اخیرا آقای موسوی در مصاحبه خود در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از فعالیت دانشجویی با سوابق سوء در ستادش پرسیده بود ، بدون پاسخ روشن به این نکته گفت : « ستاد ما پولهای کلان ندارد، نمیتواند سر چهارراهها به مردم کاسه آش بدهد، نمیتواند برای رای جمع کردن در میان مردم به عدهای پول داده و یا کیسههای سیب زمینی در میان مردم پخش کند». این سخن آقای موسوی که در شأن ایشان هم نبود، قبل از آن که تعریضی بر دولت نهم باشد مانند ادعای نماینده اصلاح طلب یزد که استقبال مردم از رییس جمهور را به دلیل وعده شام و نهار دانسته بود، بی احترامی به مردم است . مردم ایران اگر این چنین بودند ، قطعا در انتخابات نهم وقتی با وعده پرداخت ماهی پنجاه هزار تومانی آقای کروبی در مرحله اول و وعده پرداخت مالی ستادهای آقای هاشمی در مرحله دوم روبرو شدند ، تصمیم خود را عوض می کردند و غیر از احمدی نژاد را انتخاب می کردند . اگر ادعای آقای موسوی صحیح باشد، باید مردم اصفهان را علاقه مند به سیب زمینی دانست و البته با این فرض دولت برای کشاندن این موج جمعیت به میدان امام خمینی که دو برابر و نیم زمین فوتبال است ، باید به واردات سیب زمینی روی آورد !
نعوذ بالله من شرور انفسنا !
سفرهای استانی بی فایده است و فقط بیت المال را هدر می دهد !
سفرهای استانی در بوته نقد و تحلیل از زوایای چندگانه ای قابل بررسی اند. از برخی ابعاد، این سفرها می تواند مورد انتقاد باشد. اما قطعا از ابعادی دیگر می توان این سفرها را مطلوب ارزیابی کرد. آشنایی با مسائل روزمره مردم، استانها و شناخت چالش ها و ظرفیت های موجود کشور بطور عملیاتی، از نزدیک، مستقیم و بلاواسطه یکی از ابعاد بسیار مهم سفرهای استانی است.
تحکیم ارتباط با مردم و تکریم آنها بعد دیگری از اهمیت سفرهای استانی است که بعنوان دستاورد تلاش دولت نهم قابل ذکر است.
آنچه که موجب می شود سفرهای استانی بعنوان نقطه قوت و دستاورد برجسته رئیس جمهور نهم تلقی شود، همانا دو بعد پایداری ارتباط با استانها و مردم و نیز عدم اتکاء به گزارش های رسمی صرف می باشد.
کارشناسان ستادی دولتی تصدیق می نمایند که آشنایی میدانی با مسائل، ضمن تزریق انرژی مضاعف، موجب اطلاعاتی می شود که گاه در گزارش های رسمی یا درج نمی شود و یا اینکه گاه عبارات و کلمات آن گزارش ها عمق مصائب یا شیرینی ها را نشان نمی دهند. اتکای به گزارش های اداری، گاه موجب دوری از حقیقت می شود و عرصه را بدرستی نشان نمی دهد.
بنابراین ایده و عمل دکتر احمدی نژاد از این حیث مناسب شمرده می شود.
نکته اساسی مورد تحسین در خصوص سفرهای استانی رئیس جمهور و هیات دولت، استمرار ارتباط و نزدیکی است که مورد غفلت قرار نگرفته است. احمدی نژاد علیرغم همه دشواریها، این برنامه را به سختی دنبال کرده است.
آنچه که به اجمال می توان در خصوص سفرهای استانی دولت نهم ذکر است این است که سفرهای استانی برای شناخت ظرفیت ها و مصائب کشور و برای تحبیب و تکریم آحاد مردم ایران، بسیار قابل تمجید است. از طرفی ارزش غایی سفرهای استانی کمک به مرحله شناخت و راهنمایی در اتخاذ تصمیمات کلان کشوری و ملی در ستاد است. اطلاعات سفرهای استانی در تلفیق با گزارش نهادهای رسمی می تواند مدل مقبولی برای تصمیم سازی در سطح هیات وزیران باشد و آن اطلاعات برای ترسیم آینده و بهبود وضع جاری کارگشا خواهند بود چرا که سفرهای استانی هیئت دولت نهم، حضور جدی کابینه و تصمیم سازی در استان مربوطه است.
نکته ی دیگری که قابل ذکر است ؛ سفرهای استانی، حضور بی واسطه در میان مردم و تشکیل جلسات کابینه در تمامی نقاط کشور که در مواردی پای هیچ مسئولی حتی در سطح مدیرکل نیز به آنجا نرسیده بود، مصداق بدون ابهامی از مردم سالاری دینی است.
مورد دیگری هم که مغفول مانده این است که این سفرها همدلی مردم از اقوام و مذاهب متفاوت را در پی دارد.
نکته ی قابل توجه دیگر در این زمینه بیانات راه گشای مقام معظم رهبری است. ایشان در موارد متعدد و بسیاری این سفرها را تمجید کرده و مورد بررسی قرار داده اند . اینجا دو نمونه را متذکر میشوم .
سفرهاى استانى بسیار کار خوب و برجسته و لازمى بود و من واقعاً تعجب میکنم که بعضیها چطور کارى را که اینجور واضح است که خوب است، انکار میکنند و زیر سئوال میبرند. این براى وزرا، براى رئیسجمهور، براى عوامل اجرائى و دولت خیلى زحمت دارد و کار بسیار طاقتفرسائى است؛ لکن آنچه که محصول این کار میشود، عبارت است از روشن شدن فاصلهى بین نگاهِ از دور به حقایق یک کشور و نگاهِ از نزدیک؛ این، خیلى فرق میکند. بنده سالها کار اجرائى کردهام و آشنا هستم. دو جور انسان قضایا را مىبیند: گزارشهاى خوبى که براى انسان مىآید؛ گزارشهاى کامل به حسب ظاهر که هیچ ایرادى هم ندارد و درست هم هست - گزارشها را انسان میخواند و مباحثه هم میکند - لکن آنچه که محصول این گزارشهاست، با آنچه که محصول نگاهِ از نزدیک است، فاصلهى بسیار زیادى دارد. دیدن واقعیت، رفتن به مناطقى که امید این را نداشتند که مسئولان بلندپایه حتّى به یاد آنها بیفتند، کار خیلى بزرگى است و این کار خیلى کار باارزشى است. بعضى از شهرهائى که مسئولان کشور - رئیسجمهور و وزرا - به آنجا رفتند، هرگز در طول این مدتها شاید یک مدیرکل را هم ندیده بودند که برود و از آنها احوالى بپرسد؛ سئوالى بکند؛ اما ناگهان مىبینند رئیسجمهور جلوى آنهاست! این، خیلى کار مهمى است. مبادا این کار مهم را خراب کنید. آنچه انجام گرفت، شروع یک حرکت مبارک بود؛ اما باید این حرکت تا نهایت خط برود، تا آن برکات به طور کامل حاصل بشود.
البته این سفرها، برکات جنبىِ فراوان دیگرى هم داشته است. (9/4/1386 در دیدار با رئیس جمهور و کارگزاران نظام)
یکی از هدفهای من در سفرهائی که سالهای گذشته به استانهای مختلف کشور میکردم و در سفرها هم میگفتم، همین بود که دولتمردان را به توجه هر چه بیشتر به نقاط آسیبدیده و آسیبپذیر و محروم در کشور متوجه کنم؛ توجه آنها را به این نقاط جلب کنم. امروز خوشبختانه این مقصود حاصل شده است؛ یعنی یکی از برنامههای دولت خدمتگزار همین است که همهی استانها و همهی شهرها و شهرستانها را، به طور مستقیم زیر دید قرار میدهد. (15/2/1387 دیدار با عشایر و مردم ممسنی )
حضرت آقا در دیدار با کابینه ی آقای خاتمی هم این آرزو را مطرح کرده بودند که متاسفانه در آن دولت عملی نشد :
وضع روستاها، وضع بدى است. به نظر من باید به روستاها و معضلات مردم خیلى توجّه شود. یکى از چیزهایى که من مىخواهم در این زمینه جدّاً به آقایان توصیه کنم، این است که به نقاط محروم بروید و با مردم به طور روبهرو تماس بگیرید و در جریان کارهایشان قرار گیرید. خود این سفرهایى که انجام مىشود - بخصوص به نقاط دوردست و محروم - خیلى باارزش و بابرکت است؛ چون انسان را در واقعیتهایى قرار مىدهد که آنها را شنیده است. گزارش خیلى مىخوانیم؛ اما گزارشى که انسان از نزدیک آثار آن را لمس کند، انصافاً تأثیر دیگرى دارد. بنابراین، به نظر من به مسأله اقتصادى - که مشکلات مردم عمدتاً امروز بر محور مسائل اقتصادى است - خیلى باید توجّه شود؛ بعضى از بخشها در این زمینه بیشتر کار کنند. ( 2/6/1378 در دیدار با آقای خاتمی و هیئت وزیران )
پس از نظر رهبری هم که به عنوان میزان در مسائل هستند ؛ اینکار کاملا مورد نیاز بوده که در دولت های قبلی مورد غفلت قرار گرفته اما در دولت نهم بطور جدی انجام شده است.
با همه اینها نباید فراموش شود که روسای جمهور قبل نیز در این خصوص علائقی داشته اند اما هرگز موفق به اجرای آن نشده اند و اگر سفری هم بوده بیشتر به یک بازدید تشریفاتی شبیه بود و یا به منظور افتتاح فلان طرح و پروژه صورت می گرفت. میشود احتمال داد گذشتگان با اولویت بیشتری بدنبال ساختار و سیستم سازی بوده اند که اگر خوشبینانه نگاه کنیم بدلیل صعوبت تغییر در نظام ایرانی و یا عدم سماجت چندان با موفقیت همراه نبوده است و از حین حیث سفرهای استانی محدود و موردی ، برای آنها ایده مطلوب تری بنظر می آمد
سئوال
دولت نهم در زمینه عدالت چقدر موفق بوده است که اینهمه دم از عدالت محور بودن میزنید ؟
پاسخ
اگر بخواهیم زمینه ای از اصلاح در ساختار را معرفی کنیم که بیشترین تعداد مخالفان را دارا باشد به جرات میتوانیم از اجرای عدالت نام ببریم. حتی گروه هایی که با اصول کار موافقند اما چون زیاده طلب هستند و یا دست آنها کوتاه شده است مشکلاتی ایجاد میکنند که سد راه عدالت میشوند.
کسی هم انتظار اجرای کامل عدالت در مدت سه سال و پنج سال و ده سال را ندارد . همین که زمینه سازی و حرکت در این جهت میشود خود قابل تقدیر است . همان طور که میدانید اصلی ترین خصوصه دولت امام زمان(عج) هم اجرای عدالت است و اجرای کامل عدالت تنها در زمان معصوم قابل انجام است. این بدین معنی است که تا زمان ظهور منجی عدالت کامل نخواهیم داشت. اما این برداشت هم درست نیست که گام برداشتن به سوی تحقق عدالت است . پیشرفت بدون عدالت باعث فقر همه جانبه خواهد شد .
اما در این زمینه که دولت نهم چقدر در اجرای عدالت موفق بوده است باید عرض کنم که این دولت گام های بزرگی در این زمینه برداشته است که شجاعت اجرای آن را در دولت های دیگر ندیدیم مانند توزیع سهام عدالت ، سهمیه بندی بنزین ، طرح تحول اقتصادی ، سفرهای استانی و ... که هر یک از آنها سهم بزرگی در ایفای عدالت داشته است.
علاوه بر موارد یادشده در خصوص اقدامات عدالت محور دولت میتوان به مواردی از جمله افزایش حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، گسترش پوشش بیمههای اجتماعی روستاییان و عشایر، اختصاص حداقل 20درصد از یارانههای مستقیم به دهکهای پایین درآمدی در قانون بودجه سال 85 بر اساس سند کاهش فقر و هدفمندسازی یارانهها، تشکیل صندوق مهر امام رضا(ع) در راستای مرتفع ساختن مشکلات جوانان بهویژه ازدواج آنان، تخصیص 2درصد درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی به استانهای نفت خیز و گاز خیز و شهرستانها و بخشهای محروم کشور و ارائه تسهیلات خرید مسکن کوچک و رهن مسکن (به ترتیب تسهیلات 100 و 30میلیون ریالی) به اقشار کم درآمد، و تصویب طرح ارائه تسهیلات احداث مسکن اجارهای اشاره کرد.
در آمارهای رسمی هم میتوانیم میزان موفقیت این طرح را ببینیم . آمارهای رسمی بانک مرکزی حاکی است: متوسط ضریب جینی که متغییری برای ارزیابی عملکرد اقتصادی کشورها در خصوص توزیع درآمد محسوب می شود، در سه سال اول دولت نهم (84 تا 86 ) نسبت به سه سال آخر دولت هشتم یعنی (81 تا 83 ) روند کاهشی را دنبال کرده که حاکی از بهبود شاخص توزیع درآمد و کاهش شکاف طبقاتی است.
ضریب جینی عددی بین صفر و یک است، هرچه این متغیر به عدد صفر نزدیک تر باشد نشان دهنده توزیع عادلانه تر بین گروه های مختلف درآمدی در کشور است و هرچه به یک نزدیکتر باشد نشان دهنده نابرابری بیشتر است. به عبارت دیگر ضریب جینی کوچک نشان می دهد که تمام افراد جامعه تقریبا از سطح درآمد یا ثروت یکسانی برخوردار هستند؛ درحالی که ضریب یک نشان می دهد یک نفر تمام ثروت را در اختیار دارد و سهم مابقی از ثروت تقریبا صفر است.
بر اساس تازه ترین آمار رسمی بانک مرکزی ، شاخص ضریب جینی در ایران در سال 84 برابر 0.4023، سال 85 برابر 0.4004 و سال 86 برابر 0.4045 بوده است که با این حساب متوسط ضریب جینی در سه سال دولت نهم 0.4024 خواهد بود.
این در حالی است که طبق آمارهای رسمی بانک مرکزی، شاخص ضریب جینی در ایران در سال 81 برابر 0.4191، سال 82 برابر 0.4156 و سال 83 برابر 0.3996 بوده است که با این حساب متوسط ضریب جینی در سه سال آخر دولت هشتم 0.4114 می شود که در مجموع نشان می دهد، ضربی جینی در دولت نهم با کاهش دو درصدی مواجه شده است.
نکته دیگر اینکه دولت خاتمی در کسب بالاترین ضریب جینی نیز رکورددار است و طی سه دولت سازندگی، اصلاحات و نهم، بدترین وضعیت توزیع درآمد و بالاترین شکاف طبقاتی در سال 81 اتفاق افتاده است.
بر اساس شاخص دیگر یعنی نسبت ده درصد ثروتمندترین به ده درصد فقیرترین که توزیع درآمدی را نشان میدهد، شکاف طبقاتی در دولت نهم کمتر شده است.
نسبت 10 درصد ثروتمندترین به 10 درصد فقیرترین در سه سال آخر دولت خاتمی در حالی 16.9 برابر، 16.2 برابر و 14.6 برابر و متوسط آن 15.9 برابر بوده است که این ارقام در سه سال اول دولت احمدی نژاد به 14.5برابر، 14.9 برابر و 15.2 برابر و متوسط آن به 14.8 برابر کاهش یافته است.
با این حال هنوز تا تحقق کامل عدالت فاصله زیادی داریم و این کمک همه جانبه مردم و احزاب را میطلبد .
امیدوارم قانع شده باشید.
سئوال
مانور دادن روی سخنان مقام معظم رهبری برای حمایت از دولت کافی نیست .ایشان از همه دولت ها حمایت کرده و خواهند کرد!
پاسخ
بله . درست است؛ تاییدات و حمایات مقام معظم رهبری کافی نیست اما باید توجه داشت که شرط لازم هست . اگرچه تایید و حمایت رهبری حجت را تمام میکند اما برای منکران ولایت فقیه دلایل دیگری هم هست که در این وبلاگ اشاره شده.
در مورد حمایت ایشان از همه دولت ها بهتر است نظر خود ایشان را بدانیم !
آقا در اول فروردین سال ۸۶ در حرم مطهر رضوی فرمودند :
من از دولت حمایت مىکنم. از همهى دولتهاى بر سر کار و منتخب مردم حمایت کردم، بعد از این هم همین خواهد بود؛ از این دولت هم به طور خاص حمایت مىکنم. این حمایت، بىدلیل و بىحساب و کتاب نیست. اولاً جایگاه دولت در نظام جمهورى اسلامى و در نظام سیاسى کشور ما جایگاه بسیار مهمى است، ثانیاً بیشترین مسئولیتها را دولت بر دوش دارد؛ بعد هم این جهتگیرىهاى دینى و این ارزشگرایى انقلابى و اسلامى خیلى ارزش دارد. سختکوشى، تلاش فراوان، ارتباط با مردم، سفرهاى استانى، جهتگیرى عدالت و زىّ مردمى؛ اینها خیلى قیمت دارد و من قدر این کارها را مىدانم.
در جای دیگر هم آقا در دیدار ریاست جمهوری و اعضای هیئت دولت بتاریخ ۲/۶/۸۷ میفرمایند:
البته حمایت از دولت، مخصوص این دولت نیست؛ بنده همیشه از دولتها حمایت کردهام؛ امام هم (رضوان اللَّه تعالى علیه) در هر برههاى، از دولتها و رؤساى قوهى مجریه و مسئولین دولتى حمایت میکردند. دلیلش هم واضح است. چون عمدهى بار ادارهى مدیریت کشور بر عهدهى قوهى مجریه است و نظام باید از قوهى مجریه، از رئیسجمهور، از مسئولین و از وزرا، حمایت کند. امام هم حمایت میکردند؛ بنده هم در دورههاى گذشته همیشه حمایت میکردم. منتها خب، این خصوصیاتى که عرض کردیم، موجب بشود که انسان گرمتر حمایت کند و در این قدردانى و حمایت، دلگرمتر اقدام کند.
در موردسخنرانی اخیر معظم له در مشهد {اول نوروز 88} هم شک و شبهه ای پیش آمده که اگر انصاف را رعایت کنیم مفهوم زیر بدیهی است:
در این سخنرانی آقا بعد از صحبت درباره ی صحت انتخابات (30 تا انتخابات داشتیم و تهمت زدن به نتیجه ی اون بی انصافیه و ...) فرمودند که بنده یک رای دارم و درون صندوق میندازم . به این معنی که حمایت بنده از کسی ، دخالت در امر انتخابات نیست
یکم:
آمار اختراع های ثبت شده در ایران
1342 تا 1357: 841 اختراع
1357 تا پایان سال 1383: 4640 اختراع
1384 تا 1387: 20000 اختراع
دوم:جمعیت دانشجویی کشور
1357: 176000 دانشجو
1383: 2160000 دانشجو
1387: 3572000 دانشجو
26 سال: 1.984 میلیون / دولت نهم: 1.412 میلیون
سوم:تعداد کل اعضای هیئت علمی
1357: 5500 عضو
1383: 40000 عضو
1387: 58000 عضو
26 سال: 35 هزار / دولت نهم: 18 هزار
چهارم:تعداد انجمن های علمی دانشجویی
1383: 640 انجمن
1387: 2214 انجمن
پنجم:بودجه فعالیتهای فرهنگی مساجد
1384: 2 میلیارد تومان
1387: 17 میلیارد تومان
ششم:تخصیص بودجه برای ورزش همگانی
8 سال دولت پبشین: 16 میلیارد تومان
3.5 سال دولت نهم: 100 میلیارد تومان
هفتم:افتتاح فضاهای ورزشی
از آغاز تاسیس سازمان تبیت بدنی تا مهر 84: 3750 فضای ورزشی
مهر 84 تا بهمن 87: 2000 فضای ورزشی + تعمیر اساسی 500 فضای وزشی
هشتم:ارزش بازار سرمایه
1383: 387 میلیارد ریال
شش ماه نخست سال 87: 651 میلیارد ریال
نهم:سهم اعتبار عمرانی در بودجه عمومی
1358 : 26 درصد
1383: 29 درصد
1386: 32 درصد
دهم:وام تخصیص داده شده به تعاونی ها
کل 14 سال قبل از دولت نهم: 440 میلیارد تومان
سه ساله دولت نهم: 1100 میلیارد
250 درصد رشد
یازدهم:کل واگذاری مسکن
پس از انقلاب:1800000 قطعه
مسکن مهر در دولت نهم: 1290000 قطعه
احداث و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی در دولت نهم: 430000 مورد
دوازدهم:متوسط ظرفیت سازی خودرو:
از آغاز انقلاب تا دولت نهم: 32 هزار دستگاه خودرو
در دولت نهم تا پایان سال 87: 151 هزار دستگاه خودرو
رشد در دولت نهم: 5 برابر=500 درصد
سیزدهم:ظرفیت تولید سالانه خودرو
در آغاز پیروزی انقلاب: 100 هزار دستگاه
در آغاز دولت نهم: 970 هزار دستگاه
در پایان سال 1387: 1.5 میلیون دستگاه
چهاردهم:تعداد تلفن ثابت و همراه واگذاری شده:
3.5 سال دولت قبل(1/1/80 تا 1/6/84): 13 میلیون
3.5 سال دولت نهم(1/6/84 تا 1/11/87): 45 میلیون
میزان رشد در در دولت نهم 3.5 برابر یا 350 درصد
پانزدهم:ضریب نفوذ تلفن همراه:
3.5 سال دولت قبل(1/1/80 تا 1/6/84): 7.8 درصد
3.5 سال دولت نهم(1/6/84 تا 1/11/87): 50 درصد
میزان رشد در در دولت نهم 6.5 برابر یا 650 درصد
شانزدهم:احداث دفاتر ارتباط ات و فناوری روستایی:
3.5 سال دولت قبل(1/1/80 تا 1/6/84): 1000 دفتر
3.5 سال دولت نهم(1/6/84 تا 1/11/87): 6000 دفتر
میزان رشد در در دولت نهم 6 برابر یا 600 درصد
هفدهم:مقایسه ظرفیت ذخیره سازی گندم(واحد؛ هزارتن)
پیش از انقلاب(اعم از سیلو یا انبار مکانیزه): 700
پس از انقلاب(ظرفیت ایجاد شده و بهره برداری شده): 4700
دولت نهم(ظرفیت ایجاد شده و بهره برداری شده): 2400
دولت نهم(کل ظرفیت در دست ساخت سیلو) 4000 (3000 توسط بخش خصوصی)
هجدهم:وزارت رفاه و تامین اجتماعی:
درصد رشد | سال 1387 | تا سال 1383 | موضوع |
229% | 458000 تومان | 139000 تومان | متوسط حقوق بازنشستگان |
27.5 % | 8800000 خانوار | 6900000 خانوار | افراد تحت پوشش بیمه اجتماعی |
1900% | 37422 واحد | 1871 واحد | احداث مسکن برای محرومین |
264% | 160000 | 44000 | اهدای جهیزیه امداد و بهزیستی |
172% | 245000 | 90000 | معلولان برخوردار از خدمات توانبخشی |
13536% | 300000 | 2200 | بیمه مکمل معلولان |
239% | 5177 میلیارد تومان | 1525 میلیارد تومان | بودجه حمایتی و امدادی |
نوزدهم:صادرات غیر نفتی(با میعانات گازی):
58 الی 83: 64.5 میلیارد دلار
دولت نهم: 68.5 میلیارد دلار
صادرات غیر نفتی(بدون میعانات گازی):
مجموع برنامه های اول و دوم و سوم: 53 میلیارد دلار
3 سال و 10 ماه از برنامه چهارم(83-87): 54.5 میلیارد دلار
بیستم:نسبت صادرات به واردات:
برنامه دوم: 22%
برنامه سوم: 22 %
برنامه چهارم با میعانات گازی: 39%
برنامه چهارم بدون میعانات گازی: 31%
بیست ویکم:تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت:
1358: 209919 میلیار دلار
1383: 398234 میلیار د دلار
1386: 4776830 میلیارد دلار
بیست و دوم:میزان صادرات صنعتی و معدنی:
آغاز پیروزی انقلاب: 172 میلیون دلار
ابتدای دولت نهم: 7 میلیارد دلار
دولت نهم تا پایان 1386: 12 میلیارد دلار
متوسط رشد سالانه صادرات از آغاز انقلاب تا دولت نهم: 252 میلیون دلار
متوسط رشد سالانه در دولت نهم تا پایان 1386: 1.5 میلیارد دلار
رشد سالانه دولت نهم نسبت به سالهای پس از انقلاب: 6 برابر یا 600 %
بیست و سوم:صادرات غیر نفتی در برنامه چهام توسعه
درصد تحقق | عملکرد تحقق(میلیون دلار) |
| |||
بدون احتساب میعانات گازی | با احتساب میعانات گازی | بدون احتساب میعانات گازی | با احتساب میعانات گازی | اهداف | سال |
129 | 129 | 11076 | 11076 | 8544 | 1384 |
137 | 176 | 12997 | 16700 | 9455 | 1385 |
145 | 200 | 15312 | 21173 | 10465 | 1386 |
161 | 210 | 13992 | 18221 | 8687 | 9 ماهه 1387 |
144 | 181 | 53377 | 67170 | 37151 | جمع کل برنامه |
بیست و چهارم:شاخص های مهم صنعت گاز
رشد دولت نهم به دولت هشتم | تا دی ماه 87 | 1384 | 1357 | واحد | شرح فعالیت |
30% | 498 | 384 | 36 | میلیون متر مکعب در روز | ظرفیت پالایش گاز کشور |
72% | 27800 | 19985 | 2900 | کیلومتر | احداث خطوط انتقال گاز طبیعی |
50% | 60 | 40 | 8 | ایستگاه تا پایان سال | ایستگاههای تقویت فشار |
51% | 156000 | 104900 | 2050 | کیلومتر | احداث شبکه گاز شهری |
45% | 10892 | 7517 | 46500 | اشتراک | مشترکان گاز طبیعی |
36% | 14042 | 10342 | 51000 | خانوار | تعداد خانوارهای بهرمند از گاز |
26% | 54762 | 43512 | 225000 | نفر | جمعیت تحت پوشش |
31% | 700 | 535 | 5 | شهر | تعداد شهرهای بهره مند از گاز |
205% | 6600 | 2166 | 1 | روستا | تعداد روستاهای بهره مند از گاز |
183% | 21120 | 7470 | 1 | واحد | تعداد صنایع گازدار شده |
1030% | 723 | 64 | - | واحد | احداث جایگاه سی ان جی |
بیست پنجم:سیمان
ظرفیت نهایی | متوسط رشد سالانه | مقدار افزایش | مدت | دوره |
24.2 میلیون تن | 900 هزار تن | 7.4 میلیون تن | 8 سال | دولت هاشمی(68-76) |
34.3 میلیون تن | 1.25 میلون تن | 10 میلیون تن | 8 سال | دولت خاتمی(76-84) |
64 میلیون تن | 8.5 میلیون تن | 29.7 میلیون تن | 3.5 سال | دولت احمدی نژاد(84-پایان87) |
بیست و ششم:فولاد
ظرفیت تولید:
ابتدای انقلاب: 370 هزار تن
ابتدای دولت نهم: 9 میلیون تن
دولت نهم: 15 میلیون تن
متوسط ظرفیت سازی سالانه:
از آغاز انقلاب تا دولت نهم: 310 هزار تن
در دولت نهم تا پایان 87: 1.7 میلیون تن
رشد نسبت به سال های پس از انقلاب: 7 برابر
بیست و هفتم:سفرهای استانی آخرین آمار
54 سفر استانی با فاصله زمانی متوسط 19 روز در طی 42 ماه
1310 جلسه هماهنگی برای تهیه پیش نویس مصوبات= 50 هزار نفر ساعت
تشکیل 112 کارگروه تخصصی در دور دوم = 45 هزار نفر ساعت با حضور ریاست جمهوری
جلسات هیئت دولت 57 جلسه(تهران 4 جلسه)= 28 هزار نفر ساعت
10 هزار مصوبه = 93% از دور اول و 49% از دور دوم اجرایی شده
بیست و هشتم:سفرهای خارجی
با نظارت بر سفرهای خارجی کارکنان دولت با وجود انجام کلیه سفرهای ضروری تاکنون 200 میلیارد تومان صرفه جویی نسبت مدت مشابه در 3 سال قبل صورت گرفته.
بیست و نهم:
متوسط سالانه در دوره (درصد) |
| |||
84-86 | 68-83 | 58-67 | 1357 |
|
6.5 | 5 | 1.6- | 7.4- | رشد اقتصادی(تولید ناخالص داخلی) |
7.1 | 5.4 | 1.6- | 2.6 | رشد اقتصادی بدون نفت |
6.5 | 4.3 | 0.7- | 1.9 | رشد مصرف کل |
7.6 | 4.8 | 1.1 | 2 | رشد مصرف خصوصی |
1.4 | 2.3 | 4.8- | 1.7 | رشد مصرف دولتی |
متوسط سالانه در دوره (درصد) |
| |||
84-86 | 68-83 | 58-67 | 1357 |
|
0.39% | 0.40% | 0.42% | 0.44% | ضریب جینی |
14.9% | 15.6% | 19.8 % | 19.6 % | نسبت 10% ثروتمندترین به 10% فقیرترین |
سیم:
نرخ بیکاری | |
درصد | سال |
11.9 | بهار 84 |
11.3 | بهار 85 |
10.7 | بهار 86 |
9.6 | بهار 87 |
سی و یکم:راه و ترابری
1- این مسئلهى طرح تحول هم که اخیراً دولت مطرح کرده، این هم از همان کارهاى بزرگ و از همان کارهایى است که جرئتِ اقدام به آن کار، خودش باارزش است. خب، همه این سرفصلها را قبول کردهاند و قبول دارند.
همین مسئلهى هدفمند کردن یارانهها، واقعاً چیز خیلى مهمى است؛ در دولتهاى قبل هم مطرح بوده - بارها صحبت شده بود و گفته شده بود - منتها پیشرفت نمیکرد.
یا مشکلاتى که در قضیهى بانکها و مالیات و بیمه و گمرک و سایر چیزهایى که در بخشهاى مختلف این طرح تحول وجود دارد، کارهاى بسیار بزرگ و مهمى است؛ حتماً هم باید انجام بگیرد. من توصیه میکنم در این کار حزم به خرج بدهید؛ یعنى مطلقاً نگذارید در این قضیهى بزرگ، شتابزدگى به وجود بیاید. این کار، کار مهم و کار بزرگى است؛ اگر انشاءاللَّه بتوانید این را خوب انجام بدهید، یک قدم بلند براى پیشرفت کشور برداشتهاید؛ البته اگر خوب انجام نگیرد، آن وقت خطرها و ضررهایى هم دارد.
4/6/1387 دیدار رئیسجمهوری و اعضاى هیئت دولت
2- حالا آقاى رئیسجمهور محترم اشاره کردند به طرح تحول اقتصادى که جزو تصمیمهاى بزرگ و مورد قبول و اتفاق همهى اهل نظر هست کلیات این کار، اگر اختلافى، نظرى هم هست، در کیفیت اجرا و در زمان اجرا و این چیزهاست.
19/6/1387 دیدار روسای سه قوه و مسئولان نظام
3- من در گزارشها خواندم، گمانم چهلهزار میلیارد تومان ما یارانهى انرژى میدهیم! اگر ما بتوانیم این را بتدریج کم کنیم، این مبلغ گزاف و کلان، صرف چه خواهد شد؟ صرف مدرسه، صرف جاده، صرف زندگى مردم، صرف اشتغال، صرف سرمایهگذاریهاى گوناگون، به جاى اینکه در راه دود کردن کالائى صرف شود که ما آن را از بیرون وارد کنیم.
9/4/1386 در دیدار رئیسجمهور، مسئولان و کارگزاران نظام
4- نمونهى دیگر، همین مسئلهى هدفمند کردن یارانههاست، که این ناشى از تجربهى بلندمدت نخبگان کشور است که در طول این سالها به این نقطه رسیدهاند که یارانههائى که از کیسهى بیتالمال - یعنى از جیب عموم مردم - بیرون میرود و به عموم تعلق میگیرد، بیشتر متوجه به قشرهائى بشود که نیاز آنها بیشتر است؛ یعنى قشرهاى محروم و طبقات متوسط به پائین جامعه، از بیتالمال و از کیسهى عمومى ملت بیشتر برخوردار شوند تا طبقات بسیار مرفه و کسانى که در حقیقت احتیاجى هم به این یارانهها ندارند. رسیدن به این حقیقت و تصمیم و عزم راسخ بر اجراى آن، ناشى از تجربهى طولانىمدتى است که در طول این سالها متراکم شده است و به مرحلهى عمل درآمده است.
۱/۱/۱۳۸۸ بیانات در اجتماع بزرگ ائران و مجاوران حضرت علی بن موسی الرضا(ع )
5- زمینهسازى کنیم براى کاهش مصرف آب خانگى. اینکه گفته میشود از کسانى که مصرف زیاد دارند، مالیات بیشترى گرفته شود، یارانهى کمترى به آنها داده شود، حرف بسیار معقولى است، حرف خوبى است. آن کسانى که مصرف کمى دارند، از کمکهاى دولتى، از کمکهاى عمومى بهرهمند شوند. بعضىها هستند به قدرى کم آب مصرف میکنند که اگر دولت از آنها پول آب را هم نگیرد، مانعى ندارد. بعضىها ده برابر آنها، بیست برابر آنها آب مصرف میکنند؛ خوب، اینها بایستى هزینهى بیشترى بدهند.
۱/۱/۱۳۸۸ بیانات در اجتماع بزرگ ائران و مجاوران حضرت علی بن موسی الرضا(ع)