ستوده  مرند

ستوده مرند

در فتنه ها ، چونان شتر دوساله باش ، نه پشتی دارد که سواری دهد ، و نه پستانی تا او را بدوشند .حضرت علی (ع)
ستوده  مرند

ستوده مرند

در فتنه ها ، چونان شتر دوساله باش ، نه پشتی دارد که سواری دهد ، و نه پستانی تا او را بدوشند .حضرت علی (ع)

مقایسه انتقادی دولت های قبل با دولت نهم در بیانات رهبر انقلاب

                                    

بعضى از ماها وسط راه پایمان لغزید!!!

 1.بعضى‏ها مى‏گویند شما بعد از 27 سال مى‏خواهید دولت اسلامى تشکیل دهید؟ نه، تلاش و اقدام براى تشکیل دولت اسلامى از روز اول شروع شد؛ منتها افت و خیز داشته؛ پیشرفت و عقبگرد داشته؛ در جاهایى موفق بودیم، در برهه‏یى موفق نبودیم. بعضى از ماها وسط راه پایمان لغزید؛ بعضى از ماها در اصل هدف مردد شدیم؛ بعضى از ماها نتوانستیم خود را نگه داریم؛ دلبسته‏ى به رفتارهاى طاغوتى شدیم.

 ان‏شاءاللَّه به این شعار{دولت اسلامی}  پایبند بمانید و این تلاش را جدى‏تر، بى‏آسیب‏تر و واقعى‏تر کنید؛ چون گامى بلند خواهد بود در راه رسیدن به آن هدفها؛ و همان‏طور که عرض کردم، رسیدن به آن هدفها مردان خودش را مى‏خواهد.

 29/7/1384 بیانات‏ در خطبه‏هاى نماز جمعه‏ى تهران

 

به فراموشى سپردنِ عدالت؛ سنت گذشته!!

2. به افراد خانواده‏ى خودم مى‏گفتم اگر آقاى احمدى‏نژاد رأى هم نیاورد، این خدمت بزرگ را به انقلاب کرد که شعار عدالت محورى را مطرح کرد؛ نگذاشت به فراموشى سپردنِ این شعار بشود یک سنت.

 29/7/1384 بیانات‏ در خطبه‏هاى نماز جمعه‏ى تهران

 

 خطری که وجود داشت؛ عدالت به عنوان ارزش درجه دو !!!

3. نباید ارزش عدالت به عنوان یک ارزش درجه‏ى دو کم‏کم در مقابل ارزشهاى دیگر به فراموشى سپرده شود؛ در نظام ما این خطر وجود داشته است. خطر بزرگى است؛ اما با عدالت‏محور بودن یک دولت، این خطر از بین مى‏رود یا ضعیف مى‏شود.

 29/7/1384 بیانات‏ در خطبه‏هاى نماز جمعه‏ى تهران

 

امروز مسئولان افتخار مى‏کنند که عضو بسیجند:

 4.امروز خوشبختانه دولت و رئیس‏جمهور و مجلس شوراى اسلامى و مسؤولان گوناگون افتخار مى‏کنند که عضو بسیجند. فرهنگ بسیجى است که مى‏تواند بر همه‏ى تحولات این کشور فایق بیاید و حرکت این کشور را تضمین کند.

 7/9/1384 بیانات در دیدار هزاران نفر از بسیجیان در سالروز شهادت حضرت امام صادق (ع

 

برگرداندن جهتگیرى غلط!!

 5.این وضع جدیدى که در کشور به‏وجود آمده است و تشکیل دولت و گرایشى که امروز در عموم مردم و در دولت‏مردان مشاهده مى‏شود، این نوید را مى‏تواند بدهد که اوضاع براى برگرداندن جهتگیرى غلط، اوضاع مساعدى است؛

 13/10/1384 ‏ در دیدار شوراى‏عالى انقلاب فرهنگى

 

 اصلاحات رضاخانى!!

6.آن اصلاحاتى که بخواهد با معیار امریکایى در کشور انجام بگیرد، مثل همان اصلاحات رضاخانى است. مى‏دانید که رضاخان در مهمترین بخشها و سالهاى سلطنتش، شعارش اصلاحات بود! همه‏ى این فجایع و جنایاتى که شما در دوره‏ى رضاخان سراغ دارید، تحت نام و زیر پرچم اصلاحات انجام گرفته است؛ اسناد بازمانده‏ى از دوره‏ى رضاخان را بخوانید. افراد را برکنار مى‏کردند؛ چون مى‏گفتند اینها ضداصلاحاتند؛ افرادى را سر کار مى‏آوردند؛ چون مى‏گفتند اینها مؤمن به اصلاحاتند. آن اصلاحاتى که با معیار رضاخانى، با معیار امریکایى و با معیار فرهنگ غربى انجام بگیرد، اصلاحات نیست، افسادات است.

29/3/1385  در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى

 

 و الّا من سالهاى گذشته:

 7.مسئله‏ى فرهنگ و قضایاى فرهنگى خیلى مهم است که من حالا چون اهتمام شماها را به مسائل فرهنگ میدانم و بحمداللَّه احساس میکنم که وزراى فرهنگى ما اهتمام دارند، روى آن تکیه نمیکنم؛ والّا من سالهاى گذشته در دیدارهاى با دولتها، یکى از آن بخشهایى که بیشترین تکیه را روى آن میکردم، مسئله‏ى فرهنگ بود.

6/6/1385 ‏ در دیدار با رئیس جمهور و اعضاى هیئت دولت

 

یکى از ضعفهاى عمده‏ در زمان دولتهای قبل:

8. یکى از ضعفهاى عمده‏ى ما، هم زمان دولت قبل، هم زمان دولت ماقبلِ قبل، همین بود که دستگاههاى اقتصادىِ ما به دستگاه وزارت خارجه‏ى ما متصل نبودند؛ یعنى آنها براى خودشان کار میکردند؛ گاهى یک نفرى میرفت از یک وزارتخانه‏اى، در یک کشورى یک قرارداد مهمِ قابل توجهى هم مى‏بست، آن وقت سفیر ما در آن کشور اصلاً مطلع نمیشد؛ خوب، این خیلى عیب بزرگى است.

6/6/1385 ‏ در دیدار با رئیس جمهور و اعضاى هیئت دولت

 

ان شاء الله اسناد آن راه دیگر منتشر خواهد شد!!

 9. هیچ‏کس احتجاجى بر علیه دستگاه و نظام، نسبت به این ممشایى که آقاى رییس‏جمهور در باب مسئله‏ى هسته‏اى تشریح کردند، ندارد. راه همین است. ما آن راه دیگر را هم تجربه کردیم؛ روشن شد. البته روشن بود، حالا سندهاى اینها هم یک روزى ان‏شاءاللَّه منتشر خواهد شد. کلمه‏کلمه‏ى حوادث این روزهاى گوناگون ثبت و یادداشت و ضبط شده است؛ یک روزى در اختیار افکار این ملت قرار خواهد گرفت و ان‏شاءاللَّه روشن خواهد شد که در این مدت چه گذشته است.

 18/7/1385  ‏ در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى‏

 

امید، اعتمادبه‏نفس، همت بیشتر از گذشته:

 10. امروز همت مسئولان دولتى در پیمودن راههاى طولانى و دشوار به سمت هدفهاى انقلاب، از دورانهاى گذشته بیشتر است؛ با اینکه دشمنان و بدخواهان ملت ما عکس این را توقع داشتند و تصور مى‏کردند. امروز مسئولان و دولت ما، براى رفع مشکلات و گشودن گره‏ها و پیمودن راهها، امیدشان و اعتمادبه‏نفس و همتشان از گذشته بیشتر است.

 20/8/1385  ‏ در دیدار مردم شاهرود

 

مسئولان کشور دنبال سیاست‏سازان بین‏المللى می دویدند!!

 11. امروز در عرصه‏ى بین‏المللى دیگر این‏طور نیست که مسئولان کشور ما مجبور باشند دنبال حرف سیاستمداران و سیاست‏سازان بین‏المللى بدوند؛ نه، ابتکار عمل در دست مسئولان ماست. اعتمادبه‏نفس و ایمان و اتکاء به خدا در مسئولان کشور، یک چنین اثرى دارد و امروز بحمداللَّه این‏طور است.

 21/8/1385  در دیدار مردم گرمسار

 

روش، روش درستى نبود و به اینجا منتهى شد!!!

 12. مى‏خواهند مسئولیت این وضع را به گردن دولت کنونى بیندازند. این، غلط است؛ این طور نیست، بلکه در طول سالها بتدریج به وجود آمده؛ کسى هم سوءنیت نداشته است. روش، روش درستى نبود و به اینجا منتهى شد.

30/11/1385 ‏ در دیدار مسئولان اقتصادى و دست‏اندرکاران اجراى اصل 44 قانون اساسى

 

خیانت هایی که زیر پرچم اصلاحگری وارد شد!!

 13.دو گرایش غلط همیشه درباره‏ى پیشرفت و تحولِ منتهى به پیشرفت وجود داشته است. یک گرایش عبارت است از خیانتهائى که به نام پیشرفت و تحول انجام گرفته؛ ضربه‏هائى که به نام خدمت و زیر پرچم اصلاحگرى بر پیکر ملت ما وارد شده است!

 25/2/1386   در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسى مشهد

 

 من در مورد این دولت خدا را شکر میگویم:

 14. ما احتیاج داریم به اقدامات شجاعانه. یکى از چیزهائى که من در مورد این دولت خدا را شکر میگویم، همین است که شجاعت اقدام وجود دارد. با تردید، با تزلزل، با ترس و لرز نمیشود کارهاى بزرگ را انجام داد؛ لازم است با شجاعت وارد شد.

9/4/1386  در دیدار رئیس‏جمهور، مسئولان و کارگزاران نظام‏

  

تبدیل موضع تهاجمى به موضع تدافعی!!

15. در زمینه‏ى سیاست خارجى هم - همان‏طور که آقاى رئیس‏جمهور توضیح دادند - موضع جمهورى اسلامى از اول موضع تهاجمى بود. تبدیل موضع تهاجمى به موضع تدافعى، یک خطاست. و این خطا بعضاً اتفاق افتاده است.

9/4/1386  در دیدار رئیس‏جمهور، مسئولان و کارگزاران نظام‏

 

در طول این مدتها یک مدیرکل را هم ندیده بودند!

16. بعضى از شهرهائى که مسئولان کشور - رئیس‏جمهور و وزرا - به آنجا رفتند، هرگز در طول این مدتها شاید یک مدیرکل را هم ندیده بودند که برود و از آنها احوالى بپرسد؛ سئوالى بکند.

9/4/1386  در دیدار رئیس‏جمهور، مسئولان و کارگزاران نظام‏

 

در دوره‏هاى مختلف، غبارهایى بر روى اصول انقلاب نشست!!

17. همه‏ى دشمنى و خصومتى هم که با انقلاب ما انجام مى‏گیرد، براى بقاء این اصول است. شاید در مرور زمان و در دوره‏هاى مختلف، غبارهایى بر روى این اصول نشست؛ اما امروز انسان مى‏بیند که این اصول از همیشه شفافتر، زنده‏تر و برجسته‏تر مطرح است.

4/6/1386   در دیدار رئیس جمهور و اعضاى هیأت دولت به مناسبت هفته دولت و در آستانه‏ى نیمه‏ى شعبان

 

 عدالت را در لابه‏لاى مفاهیم دیگرى مخفى و گم کند!

18. لکن نفس رویکرد شما به عدالت، چیز بسیار باارزشى است و هر مقدارى که مى‏توانید بایستى حرکت کنید که:

به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل‏          که گر مراد نجویم به‏قدر وسع بکوشم

بهتر از این است که انسان اصلاً دم از عدالت نزند، عدالت را فراموش کند، عدالت را در لابه‏لاى مفاهیم دیگرى مخفى و گم کند و از ذهن و چشم انسان دور بشود. اینها جایز نیست

4/6/1386   در دیدار رئیس جمهور و اعضاى هیأت دولت به مناسبت هفته دولت و در آستانه‏ى نیمه‏ى شعبان

  

 مردم آنها یک مدیر کل را هم هرگز نمیتوانسته‏اند ببینند!

19. با همه‏ى شهرها از دور و نزدیک ملاقات میکنند. بعضى از شهرها هستند که مردم آنها یک مدیر کل را هم هرگز نمیتوانسته‏اند ببینند، حالا رئیس جمهور را، وزیر را، نزدیکِ خودشان مى‏بینند، با آنها حرف میزنند؛ اینها باارزش است. ما باید قدردان این چیزها باشیم.

 12/10/1386  در اجتماع بزرگ مردم یزد

 

در همین زمانِ دولت قبل ایران محور شرارت معرفى شد!!

20.   از بعد از پایان جنگ تحمیلى تا امروز، هیچ وقت نبوده که احتمال حمله‏ى نظامى آمریکا به ما نباشد. امروز کمتر از گذشته است. مسئولین دولت قبل، اوّلى که آمدند، یکى از حرفهایشان این بود که میگفتند تا قبل از آمدن دولت ما، لوله‏هاى توپ یا گلوله‏ى آمریکا به سمت ایران آماده‏ى شلیک بود؛ ما آمدیم، برداشته شد. پس خب، قبلاً بوده. در همین زمانِ دولت قبل بود که آن کسى که خودش مجسمه‏ى شرارت است، ملت ایران را جزو محور شرارت معرفى کرد. بوش، بوشِ شرور، بوشى که وجود او سر تا پا شر و پلیدى است، ملت ایران را یکى از سه ملت یا سه کشور محور شرارت قرار داد. این مال آن زمانى است که یک خرده هم ملاحظه‏ى آمریکائى‏ها را میکردند؛ بعضى‏ها هم از داخل گاهى اوقات چیزهائى میگفتند که آنها خوششان بیاید.

13/10/1386   در دیدار دانشجویان دانشگاه‏هاى استان یزد

 

امید این را نداشتند که حتى یک مدیر درجه‏ى سه به آنها سرکشى کند!!

21.   شما مى‏بینید مسئولین کشور، هیأت دولت، رئیس جمهور به سرتاسر کشور مسافرت میکنند. این معنایش این است که نگاه و عواطف و همت مسئولین باید میان همه‏ى شهرهاى کشور تقسیم شود. اینجور نباشد که یک شهرى، یک منطقه‏اى که دوردست است، از شعاع همت و تصمیم مسئولین دور بماند؛ نه، دور و نزدیک ندارد. امروز در این کشور شهرهائى و مناطق دوردست و کوچکى موفق میشوند که مسئولان کشور را، یعنى رئیس جمهور را، دولت را، وزرا را از نزدیک ببینند، به آنها نامه بدهند یا حرف بزنند و از زبان آنها و حنجره‏ى آنها مستقیماً سخن بشنوند که در روزگارهاى گذشته در طول تاریخ، امید این را نداشتند که حتى یک مدیر درجه‏ى سه به آنها سرکشى کند. پس این یک عامل، یعنى عامل احساس مسئولیت از سوى مسئولان کشور و مدیران ارشد کشور امروز وجود دارد.

 15/10/1386  در دیدار عمومى مردم ابرکوه

 

به شعارهای انقلاب افتخار نکردند!

22.   یک خدمت بزرگشان هم علاوه‏ى بر خدمات مادى و عمرانى و رسیدگى به امور مردم، همین است که شعارهاى انقلاب را، ارزشهاى انقلاب را سرِ دست میگیرند، به آنها افتخار میکنند؛ این خیلى مهم است. بودند و هستند در میان افراد ما در کشور، کسانى که قدر این شعارها را ندانستند. باید به آنها افتخار میکردند، اما افتخار نکردند.

 15/10/1386  در دیدار عمومى مردم ابرکوه

  

آنها چه غلطى کردند که تحت‏الحمایه‏ى آمریکا شدند!!!

23. دو روز قبل از این - بوش، رئیس جمهور امریکا گفت ما از فلان دسته در ایران حمایت میکنیم. این ننگ است براى هر کسى که امریکا بخواهد او را تحت‏الحمایه‏ى خود بگیرد. اول، خود آن کسانى که آن دشمن وحشى میخواهد از آنها حمایت کند، بعد هم مردم فکر کنند، ببینند چرا میخواهد حمایت کند. کدام نقص در اینها هست که موجب شده است دشمن بخواهد از او حمایت کند. در داخل یک خانواده ممکن است دو تا برادر، یک برادر و خواهر با هم اختلاف داشته باشند. اگر دشمن، دزد، خائنى که بیرونِ خانه است، با یکى از اینها ارتباط برقرار کرد و گفت من طرف تو هستم، آن بایستى به خود بیاید، بگوید من چه غلطى کردم، چه اشتباهى کردم که این دشمن خانوادگى میخواهد از من حمایت کند. مردم هم باید حواسشان جمع باشد؛ نگذارید انتخابات بشود ملعبه‏ى دست بیگانگان.

 19/10/1386   دیدار جمعى از اقشار مختلف مردم قم به مناسبت سالروز قیام نوزدهم دی‌ماه‏

 

بلای بزرگ؛ از گفتمان انقلاب شرمنده‏ بودند!!!

24. استقلال به این نیست که انسان شعار استقلال بدهد یا حتى مثلاً در زمینه‏هاى اقتصادى هم به یک رشد بالایى دست پیدا کند؛ نه، استقلال این است که یک ملت به هویت خود و به عزت خود معتقد و براى او اهمیت قائل باشد، براى حفظ او تلاش و کار کند و در مقابل متعرضین و مستهزئین، شرمنده‏ى اظهارات و جایگاه خود نباشد. ما متأسفانه در برخى از اوقات گذشته، میدیدیم که بعضى از کسانى که مرتبط با مسئولین بودند یا حتى خودشان مسئول یک بخشى بودند، کأنّه از گفتمان انقلاب در مقابل دیگران شرمنده‏اند و خجالت میکشند که حقایق انقلاب را بر زبان جارى کنند یا آنها را پیگیرى کنند یا به آنها اهمیت بدهند! این براى یک جامعه خیلى بلاى بزرگى است؛

2/6/1387   دیدار رئیس‏جمهوری و اعضاى هیئت دولت

 

توقف روند غرب‏باورى و غرب‏زدگى در دولت:

25. روند غرب‏باورى و غرب‏زدگى را که متأسفانه داشت در بدنه‏ى مجموعه‏هاى دولتى نفوذ میکرد، متوقف کردید؛ این چیز مهمى است.

2/6/1387   دیدار رئیس‏جمهوری و اعضاى هیئت دولت

 

جرأت مقابله‏ى با فساد امتیاز شماست!

26. لیکن جرأت مقابله‏ى با آن {با فساد} هست. خب، وقتى که اجزاء مجموعه، خودشان آلوده‏ى به فساد نباشند، طبعاً جرأتشان بیشتر است. بسیارى از مجموعه‏هاى قبلى هم حقیقتاً پاکیزه بودند - یعنى آلودگى نداشتند - اما بالاخره جرأت در مقابله‏ى با فساد یک امتیازى است که در شما هست.

 2/6/1387   دیدار رئیس‏جمهوری و اعضاى هیئت دولت

 

و ببینند عملمان جور دیگر است!

27. ما اگر بخواهیم تجمل و اشرافیگرى و اسراف و زیاده‏روى را - که واقعاً بلاى بزرگى است - از جامعه‏مان ریشه‏کن کنیم، با حرف و گفتن نمیشود؛ که از یک طرف بگوئیم و از طرف دیگر مردم نگاه کنند و ببینند عملمان جور دیگر است! باید عمل کنیم.

 2/6/1387   دیدار رئیس‏جمهوری و اعضاى هیئت دولت

 

در دولتهاى قبل پیشرفت نمیکرد!

28.   همین مسئله‏ى هدفمند کردن یارانه‏ها، واقعاً چیز خیلى مهمى است؛ در دولتهاى قبل هم مطرح بوده - بارها صحبت شده بود و گفته شده بود - منتها پیشرفت نمی­کرد.

 2/6/1387   دیدار رئیس‏جمهوری و اعضاى هیئت دولت

 

پسوند «اسلامى» به تنهائى کارى صورت نمیدهد!

29. عدالت، کرامت انسان، حفظ ارزشها، سعى براى ایجاد برادرى و برابرى، اخلاق، ایستادگى در مقابل نفوذ دشمن؛ اینها آن اجزاء ساخت حقیقى و باطنى و درونى نظام جمهورى اسلامى است. اگر ما از اخلاق اسلامى دور شدیم، اگر عدالت را فراموش کردیم، شعار عدالت را به انزواء انداختیم، اگر مردمى بودنِ مسئولان کشور را دست‏کم گرفتیم، اگر مسئولین کشور هم مثل خیلى از مسئولین کشورهاى دیگر به مسئولیت به عنوان یک وسیله و یک مرکز ثروت و قدرت نگاه کنند، اگر مسئله‏ى خدمت و فداکارى براى مردم از ذهنیت و عمل مسئولین کشور حذف شود، اگر مردمى بودن، ساده‏زیستى، خود را در سطح توده‏ى مردم قرار دادن، از ذهنیت مسئولین کنار برود و حذف شود؛ پاک شود، اگر ایستادگى در مقابل تجاوزطلبى‏هاى دشمن فراموش شود، اگر رودربایستى‏ها، ضعفهاى شخصى، ضعفهاى شخصیتى بر روابط سیاسى و بین‏المللى مسئولین کشور حاکم شود، اگر این مغزهاى حقیقى و این بخشهاى اصلىِ هویت واقعى جمهورى اسلامى از دست برود و ضعیف شود، ساخت ظاهرىِ جمهورى اسلامى خیلى کمکى نمیکند؛ خیلى اثرى نمیبخشد و پسوند «اسلامى» بعد از مجلس شورا: مجلس شوراى اسلامى؛ دولت جمهورى اسلامى، به تنهائى کارى صورت نمیدهد.

24/9/1387   دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت

 

انحرافی که بخصوص بعد از جنگ و بعد از رحلت امام درگیرش بودیم!!!

30.   انحراف در هدفها، در آرمانها، در جهتگیرى‏ها را باید مراقبت کرد که پیش نیاید. و این چیزى است که ما در طول این سالهاى طولانى - بخصوص بعد از جنگ و بعد از رحلت امام - درگیرش بودیم.

24/9/1387   دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت

 

 شاه سلطان حسین‏ها!

31.   اگر جمهورى اسلامى دچار شاه سلطان حسین‏ها بشود، دچار مدیران و مسئولانى بشود که جرأت و جسارت ندارند؛ در خود احساس قدرت نمیکنند، در مردم خودشان احساس توانائى و قدرت نمیکنند، کار جمهورى اسلامى تمام خواهد بود.

 24/9/1387 دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد