ستوده  مرند

ستوده مرند

در فتنه ها ، چونان شتر دوساله باش ، نه پشتی دارد که سواری دهد ، و نه پستانی تا او را بدوشند .حضرت علی (ع)
ستوده  مرند

ستوده مرند

در فتنه ها ، چونان شتر دوساله باش ، نه پشتی دارد که سواری دهد ، و نه پستانی تا او را بدوشند .حضرت علی (ع)

برای دریافت امتیاز از کارگزینی نیازی به چاپ مقاله نیست

براساس  طرح جدید  دستورالعمل ارزشیابی و ارتقای شغلی، که از اول مهر ۸۷ ابلاغ شده، اگر مقاله فرهنگیان ارزشمند باشد، بدون چاپ در مطبوعات هم پذیرفته خواهد شد.
اما متاسفانه با گذشت ۵ ماه از شروع سال تحصیلی جدید، به دلیل ضعف در اطلاع‌رسانی، بعضی فرهنگیان هنوز از چنین تغییر و تعدیلی بی‌خبرند، در بخشنامه جدید ارزشیابی آمده است که هر معلمی حتی اگر جزوه ساده‌ای بنویسد، در ارزشیابی سالانه او لحاظ خواهد شد. البته کسانی که موفق شوند مقاله‌ای را در نشریات تخصصی منتشر کنند، امتیاز بیشتری خواهند گرفت

این گفته آقای ناصر سلیمان‌زاده، رئیس اداره ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش می باشد که قرار است بزودی معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش را نیز عهده‌دار شود،  

 

اما مسائل پیچیده اکثر شعبات گارگزینی های ادارات شهرستانها این امر مهم را هیچ وقت به مدارس ارسال نکرده اند . چون نمی خواهند معلمان به سادگی به امر نوشتن مقاله بپردازند

به دنبال دستورالعمل ارزشیابی و ارتقای شغلی، مدتی است بسیاری از معلمان، خواهان چاپ مقالات، تجربیات و حتی پژوهش‌های خود در نشریات هستند. در حالی که چنین دستورالعملی بتازگی به بروز مشکلات جدیدی برای فرهنگیان و مطبوعات منجر شده است. بر اساس دستورالعمل ارزشیابی و ارتقای شغلی فرهنگیان که به تصویب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق نیز رسید، یکی از شاخص‌های افزایش کیفیت کاری معلمان و دیگر کارکنان وزارت آموزش و پرورش، انتقال اطلاعات، تجربیات و معلومات به افراد دیگر است که در این راه، نگارش مقاله و چاپ آن در مطبوعات، به متقاضیان ارتقای شغلی پیشنهاد شده است. همچنین در این دستورالعمل، علاوه بر تاکید بر انتقال دانش و تجربه شغلی به همکاران، به بحث ابداع روش‌ها یا شیوه‌های موثر در انتقال دانش و مهارت شغلی به دیگران هم مطرح شده است که اکثر  معلمان این مواد را گنگ و مبهم می‌دانند.

اما  اکثر معلمان بر این باورند که طراحان چنین دستورالعملی از وجود گروه‌های آموزشی مدارس بی‌اطلاع بوده‌اند، چون ما در گروه‌های آموزشی که گزارش آن هم به ادارات مناطق ارسال می‌شود، همین مسوولیت را انجام می‌دهیم، از طرفی طراحان این بند اطلاع نداشتند که معلم نمی‌تواند مقاله‌اش را دست بگیرد و از این روزنامه به آن روزنامه برود تا بالاخره یکی از آنها، مقاله‌اش را چاپ کند و او امتیاز بگیرد.متاسفانه در حال حاضر، وجود این بند در دستورالعمل ارزشیابی و ارتقای شغلی فرهنگیان منجر شده تا آسیب‌های جدیدی ایجاد شود. یکی از معلمان درباره تجربه خود می‌گوید: با داشتن ۳‌فرزند و کار تمام‌وقت، فرصتی برای نگارش مقاله یا انجام پژوهش ندارم، پس مجبور شدم با صرف هزینه‌ای از فرد دیگری بخواهم تا مقاله‌ای به اسمم در روزنامه چاپ کند.
جالب این که چاپ مقاله در مطبوعات هم به این سادگی نیست.   باید با یکی از کارکنان روزنامه آشنا باشی و یا مبلغی را باید بپردازید البته در شهرستانها مطبوعات محلی راغب تر از استانها و تهران می باشند چون با دریافت مبلغی هم مطبوعات محلی به چرخش می افتندذ و هم معلمان به امتیازی می رسند

 ● نیازی به چاپ مقاله نیست
اما ناصر سلیمان‌زاده، رئیس اداره ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش که قرار است بزودی معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش را نیز عهده‌دار شود، درباره این دستورالعمل بیشتر توضیح می‌دهد: «این که معلمان و فرهنگیان به طور کلی برای ارزشیابی و ارتقای شغلی ناچار باشند به انجام پژوهش بپردازند یا مقاله‌ای بنویسند و تجربیات خود را به همکاران منتقل کنند، فی‌نفسه خوب است، اما این که مقالات نوشته شده، کیفیت لازم را دارند یا خیر، به هر حال جای سوال است. ما هم اذعان داریم که این مقالات هدف ما را در بر نمی‌گیرد ولی به هر حال چنین دستورالعملی باعث مطالعه بیشتر معلمان شده است.
وی درباره آسیب‌های موجود چنین دستورالعملی می‌گوید: ما وجود این آسیب‌ها را بررسی کرده‌ایم، حتی اگر عده‌ای تخلفی انجام بدهند، پول بدهند کسی برایشان مقاله بنویسد یا چاپ کند، بازهم به دلیل این که عده این افراد قلیل است، نمی‌توانیم کل طرح را ارزشمند ندانیم! اما بتازگی شیوه ارزشیابی جدیدی طراحی کرده‌ایم و شاخص تالیفات، یک مقدار تعدیل و ساده شده است. براساس این طرح جدید که از اول مهر ۸۷ ابلاغ شده، اگر مقاله فرهنگیان ارزشمند باشد، بدون چاپ در مطبوعات هم پذیرفته خواهد شد.
اما متاسفانه با گذشت ۵ ماه از شروع سال تحصیلی جدید، به دلیل ضعف در اطلاع‌رسانی، بعضی فرهنگیان هنوز از چنین تغییر و تعدیلی بی‌خبرند، در بخشنامه جدید ارزشیابی آمده است که هر معلمی حتی اگر جزوه ساده‌ای بنویسد، در ارزشیابی سالانه او لحاظ خواهد شد. البته کسانی که موفق شوند مقاله‌ای را در نشریات تخصصی منتشر کنند، امتیاز بیشتری خواهند گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد