ستوده  مرند

ستوده مرند

در فتنه ها ، چونان شتر دوساله باش ، نه پشتی دارد که سواری دهد ، و نه پستانی تا او را بدوشند .حضرت علی (ع)
ستوده  مرند

ستوده مرند

در فتنه ها ، چونان شتر دوساله باش ، نه پشتی دارد که سواری دهد ، و نه پستانی تا او را بدوشند .حضرت علی (ع)

زنگ‌ها فقط به صدا در می‌آیند

 

از آغاز سال تحصیلی تاکنون زنگ‌های مهر، شیر، گردشگری، امنیت اجتماعی، تربیت‌بدنی، بهداشت روانی، ایمنی، تدریس قرآن، انضباط اجتماعی، عاطفه‌ها، مقاومت، پیوند و التور در مدارس کشور به صدا در آمده است. زنگ‌هایی که تنها نواخته می‌شود و دیگر هیچ...........................

از آغاز سال تحصیلی تاکنون زنگ‌های مهر، شیر، گردشگری، امنیت اجتماعی، تربیت‌بدنی، بهداشت روانی، ایمنی، تدریس قرآن، انضباط اجتماعی، عاطفه‌ها، مقاومت، پیوند و التور در مدارس کشور به صدا در آمده است. زنگ‌هایی که تنها نواخته می‌شود و دیگر هیچ.
نواخته شدن نمادین زنگ مدرسه سنتی است که در ابتدای سال تحصیلی توسط بالاترین مقام دولت یعنی رئیس‌جمهور انجام می‌شود. نواخته شدن این زنگ، آغاز سال تحصیلی را نوید می‌دهد و این روند سال‌هاست که ادامه دارد.
طی سال‌های اخیر برای آن‌که اهمیت موضوعی خاص و توجه به آن از سال‌های ابتدایی زندگی افراد به خصوص در مدرسه نشان داده شود، نواخته شدن زنگ‌های متعدد در مدارس رایج شد.
زنگ مهر، شیر، سلامت، مسواک، گردشگری، امنیت اجتماعی، انتظار، تربیت‌بدنی، حفاظت از محیط زیست، بهداشت روانی، ایمنی، تدریس قرآن، انضباط اجتماعی، عاطفه‌ها، مقاومت، خیرین مدرسه‌ساز، انرژی هسته‌ای، پیوند و التور نمونه‌ای از زنگ‌هایی است که به صورت نمادین در مدارس کشور نواخته می‌شود. جالب این‌که اکثریت زنگ‌های یاد شده طی همین ۳ هفته آغاز سال تحصیلی در مدارس کشور نواخته شده است.
تعداد زنگ‌ها نشان می‌دهد که دانش‌آموزان چند بار در هفته با مراسم نمادین نواخته شدن یک زنگ مواجه می‌شوند. زنگی که به صدا در می‌آید و به جز همان مدرسه که مسئولان آموزش و پرورش و ارگان مرتبط با موضوع زنگ حضور دارند، حتی دانش‌آموزان نمی‌دانند چرا این زنگ نواخته شده است.
زنگ‌ها بارها و بارها به صدا در می‌آیند و از تأثیر تربیتی دور می‌شوند چرا که تکرار بی‌رویه و بدون برنامه آن‌ها دیگر برای دانش‌آموزان نیز سرگرم‌کننده نیست. دانش‌آموزانی که مجبورند ساعت‌ها در حیاط مدرسه به صف ایستند و نظاره‌گر مراسم نواخته شدن زنگی باشند.
گاهی اوقات نیز مراسم نمادین نواخته شدن زنگ برای دانش‌آموزان بیش‌تر از لذت بخش بودن، عذاب آور است. به عنوان مثال در تاریخ ششم آبان سال ۸۵، در مراسم نمادین زنگ شیر، هوا بارانی بود و قطرات باران گهگاهی بر چهره‌ها می‌نشست، دانش‌آموزان دختر دبستان موجانی از همان ساعت اولیه ورود، در حیاط مدرسه حضور داشتند و در صفوف منظم ایستاده بودند. وقتی ساعت از ۹:۱۵ که گذشت و از آقای وزیر خبری نشد، دیگر خستگی در چشمان دبستانی‌ها هویدا شد. مجری برنامه از دانش‌آموزان خواست همان‌جایی که ایستادند روی زمین بنشینند البته تأکید کرد جایی بنشینند که آب باران در آن‌جا نباشد.
زنگ‌عاطفه‌ها نیز چهارم مهر امسال در مدارس کشور طنین‌انداز شد. زنگی که در مدرسه راهنمایی پسرانه رازی تهران نواخته شد. دانش‌آموزان در زیر آفتاب ایستاده بودند و کمی‌ آن‌طرف‌تر زیر سایه‌بانی مسئولان آموزش و پرورش و کمیته امداد روی صندلی نشسته بودند. آیا دانش‌آموزانی که ساعت‌ها سرپا ایستادند از صحبت‌های مسئولان که یکی یکی به جایگاه سخنرانی می‌روند و از ویژگی‌های جشن عاطفه‌ها می‌گویند، چیزی متوجه می‌شوند و اگر این روند هر هفته تکرار شود، آیا دیگر کسی به نواخته شدن یک زنگ و سخنرانی‌ها توجه می‌کند؟
به نظر می‌‌آید اکنون نواخته شدن زنگ‌ها تبدیل به نمایشی درام شده است. نمایشی که دانش‌آموزان بازیگران آن هستند و باید با بازی مناسب خود، نمایشی مناسب ارائه دهند تا در پرونده هر نهادی، نواختن زنگی ثبت شود.  
   
 
   به نقل از خبرگزارى فارس 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد